Etruskische graven

Italië, Tarquinia

Na het ontbijt in Vetralla, gingen we bij Tarquinia op zoek naar de Necropole di Monterozzi. Tot de 4e-eeuw vC was Tarquinia een belangrijke Etruskische stad, die de kustvlakte domineerde en via de haven contact had met o.a. de Grieken.
Op meerdere plekken hier in de buurt zijn nederzettingen geweest van Etruskische stammen.
Op een heuvel bij de stad liggen zo’n 6000 graven, die zijn uitgehakt in tufsteen. Ze zijn met fresco’s versierd. Een aantal van de tombes is open voor bezichtiging. We waren niet de enigen die dit wilden doen, bleek toen we aankwamen.
We vonden een parkeerplaats en gingen het park binnen. Meteen bij de ingang een veldje met stenen potten. Volgens de beschrijving kwamen deze uit de vroege ijzertijd (1000 – 750 vC). In de potten werden urnen gezet met as en gebroken botten van overledenen en grafgiften, waaronder kleinere potjes die waarschijnlijk waren gebruikt bij de begrafenis/crematieceremonie.
Bij een aantal Etruskische tombes waren gebouwen gezet over de ingang. Via trappen konden we omlaag en door een glazen deur de fresco’s bekijken. Sommige waren erg mooi geconserveerd, anderen meer vervaagd. We zien mensen aanzitten aan banketten of dansen. Op andere fresco’s herkennen we dieren of een jachttafereel.
Als we alle open tombes hebben bekeken, wandelen we naar het stadje om te gaan lunchen. We vieren dat we 39 jaar “wat” hebben samen.
Daarna rijden we naar Bagni San Agustino, waar de gemeente op een veldje naast de parkeerplaats voor strandbezoekers, campers toelaat. Tegen betaling van €5,- mogen die er 24 uur staan. Je moet wel helemaal zelfvoorzienend zijn, want er is verder niets.

, Hartelijk gefeliciteerd met jullie 39 jaar LIEF en LEED en nog vele jaren vooral veel liefde.🌹🌾🌷💐🌹🌾🌷💐 Dank je voor de interressante verhalen en foto's. Nu naar Rome , een bijzonder facinerende stad met een ongekend verleden.( pas op je tas en spullen) Ik ben twee maal een week in Rome geweest ,er is zoveel te zien,zoveel historie en kunst. Wij zijn zojuist terug gekomen uit Spanje,we hebben weer genoten.we hebben de terugreis op ons gemak gedaan ,4 overnachtingen, o.a. Een overnachting in Chamonix aan de voet van de Mont Blanc . Jullie goede reis en veel plezier. Hartelijke groeten Ad en Ineke.

Ineke 2022-06-06 22:48:12

wat een feestje als je 39 jaar wat met elkaar hebt. Plak er nog maar wat aan vast!!

Petra Hoogeveen 2022-06-07 20:27:38

39 jaar samen, van harte gefeliciteerd. Als je terug blikt, wat is er dan veel gebeurd. Dat er nog maar meer mooie jaren bij mogen komen.