Zon en toch ook weer sneeuw

Frankrijk, Clamecy

Gisterochtend was het bewolkt / nevelig toen we vertrokken uit Chevroches. Nu duurde het een paar uur voor de zon tevoorschijn kwam.
Rond Clermont-Ferrand een mooi gezicht op de Puy de Dôme, met besneeuwde hellingen. We denken altijd terug aan de wandeling die we jaren geleden maakten. Met een aantal mensen van de camping, waar we stonden, naar de top van deze “berg”. Het regende en waaide zo dat Paul en Jean-Pierre heen en weer liepen om de dames en de kinderen in hun luwte het laatste stuk door te helpen. De parkeerplaats boven stond blank. Bij ons heet Puy de Dôme sindsdien Lac de Dôme.
Voorbij Clermont-Ferrand ook langs de weg sneeuw. De sneeuwgrens lag tussen de 800 en 900 meter hoogte. Wel een mooi gezicht die witte hellingen met een blauwe lucht erboven.
Het viaduct de Garabit (van Eifel) is ook goed te zien.
We hadden een camperplaats uitgezocht in Aumont-Aubrac, niet wetend dat dit dorp op zo’n 1000m hoogte ligt en er dus sneeuw ligt op de parkeerplaats. We hadden wel een mooi uitzicht over het dorp, waar niets te doen was op zondagmiddag. In de kerk, waar we geen lichtknopje konden vinden, stond de eerste kerststal van dit jaar. Nog zonder kindeke uiteraard.
Toen Paul gisteravond nog even naar buiten liep, kraakte de sneeuw al onder zijn schoenen. Het werd ook in de camper koud. We zijn wat zuinig met gas, dus niet te snel de kachel aan.
Vanmorgen stond het ijs op de ramen, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. Maar de zon scheen en al snel smolt het ijs van het achterraam.
De zon bleef de hele dag schijnen en tegen lunchtijd konden we de deur open laten staan. Vanmiddag verder rijden in een t-shirt en af en toe een raam een stukje open.
We staan nu in Trouillas, een kilometer of 10 onder Perpignan, bij een olijfboer. Het koelt veel minder snel dan de afgelopen dagen.

Die route nemen wij vaak vanuit Spanje naar huis en overnachten dan in Millau,Clermont Ferrand,mooie route.de grens over bij La Jonquera. Dan richting Barcelona en dan zie je de besneeuwde bergtoppen van de Pyreneën en al gauw wordt het warmer,heerlijk fijn dat jullie genieten.

Ineke koks 2021-12-13 20:53:53

Figueres is ook een plaats om te bezoeken,daar is het museum van Dali.

Ineke 2021-12-13 20:56:09

Goede reis. Geniet ervan.

Irma 2021-12-13 20:58:29

Brrr, koud! Morgen de grens naar Spanje maar over? Je zou toch verwachten dat het steeds warmer wordt... Het koelt in Trouillas tenminste minder snel af, dat is alvast wat!