Maasduinen - Tussen grens en Maas

Nederland, Bergen

Gisterochtend reden we 100 km noordelijker. We zijn nu bij het Nationaal Park Maasduinen.
Vandaag reden we een route door de gemeente Bergen. Afwisselend door bos, langs hei of akkers en door dorpen met mooie (oude) kapellen. Soms hebben de akkers een rand met veel bijentrekkende bloemen.
In Aijen zien we de eerste kapel, de Sint Antoniuskapel uit ongeveer 1600. De kapel is niet open, dus het beloofde fraaie inventaris kunnen we niet bewonderen. Naast de kapel een bronzen varkenskop op een sokkel: In de 17e eeuw ontstond de Köpkesmert voor Sint Tunnis. Varkenskoppen worden geveild, teruggeschonken en opnieuw geveild. De opbrengst is voor het onderhoud van de kapel.
Langs de Maas naar het noorden, waar we in Bergen de restanten van een oorspronkelijk 13e eeuwse toren zien. De onderbouw van ijzeroersteen, daarboven mergelsteen en uiteindelijk bakstenen waarmee de toren in de Middeleeuwen werd verhoogd.
In WO II is de toren flink beschadigd geraakt.
In Afferden kijken we in de Kapel van O.L. Vrouwe van Zeven Smarten. Eigenlijk zijn het twee kapellen in één. De kleine kapel is uit 1688. Er kwamen veel bedevaartgangers op af. Daarom is er in 1909 een grotere kapel voor gebouwd. Binnen zien we dat er in de oude kapel wordt gewerkt. Het altaartje uit de kleine kapel staat op de grond voorin de grote kapel. Helaas is de foto ervan niet scherp. In de grote kapel glas-in-loodramen en muurschilderingen.
Aan de rand van een natuurgebied de ruïne van het middeleeuwse kasteel Bleijenbeek. In 1945 werd dit kasteel gebombardeerd door de geallieerden, omdat er Duitse troepen zaten verschanst.