Casbah musee Caravanserail

Marokko, Asrir ⴰⵙⵔⵉⵔ اسرير

In de oase Tighmert is een 350 jaar oude caravanserail, een halteplaats voor karavanen op weg de Sahara door. Mensen konden er eten en overnachten. Nu is het een museumpje, waar oude gebruiksvoorwerpen van trekkende Nomaden en Bedouïnen worden getoond, evenals landbouwgereedschap, dat werd gebruikt in de oase. Daarnaast zijn er foto’s en voorwerpen die gemaakt zijn van afval van de Parijs-Dakarrally.
We werden er rondgeleid door iemand die vertelde dat normaal zijn neef in het museum zat. Hij was nu een maand hier, daarna gaat hij terug de woestijn in. Zijn grootvader (en diens voorouders) was sheif van de stam en daardoor “eigenaar” van de caravanserail. Hij was ook de verzameling begonnen.
Tijdens zijn verhaal slaakte hij af en toe een kreet, gevolgd door wat Arabische woorden en daarna ging hij verder in het Engels.
Tijdens onze wandeling naar het museum kwamen we langs een moskee in aanbouw. De minaret stond in de steigers. Goed dat de Nederlandse arbeidsinspectie hier niet komt kijken, want ik vrees dat die steiger niet voldoet aan de ARBO-eisen.

Die steiger 🤭! Iets zegt me dat jullie daar niet opgeklommen zijn 😉 Schitterend, die verzameling. En wat een vrolijke man!

maaike 2019-02-05 23:03:41

Wat kleurrijk! Hier hebben we allerlei schakeringen grijs.

Joke 2019-02-06 10:14:46

Mooi, dat licht bij die deur.