Doesburg, Hanzestad aan de IJssel

Nederland, Duiven

Na een paar tientallen kilometers parkeren we de camper bij de brug van Laag-Keppel.
Terwijl ik boterhammen smeer, haalt Paul de fietsen eraf. We fietsen langs de Oude IJssel naar Doesburg, een Hanzestad. In het mIddeleeuwse centrum nog veel mooie oude gebouwen. Niet alleen de Waag (centrum van de handel en logement) en het stadhuis, maar ook een heel mooi Arsenaal. Al zwervend door de straatjes zien we meer juweeltjes, zowel uit de 16e eeuw als een 20ste eeuwse Jugendstil gevel.
Nog even een stukje wandelen over de Lage Linies (verdedigingswerken van Menno van Coehoorn) en dan terug naar Laag-Keppel. We nemen nu de noordkant van de Oude IJssel en komen door Drempt en Hoog Keppel.
De heenrit ging vooral over de dijk. De terugweg door dorpen en bossen.
Bij de parkeerplaats is het een komen en gaan van fietsers, die even uitrusten en genieten van het uitzicht op rivier en brug. Aan het eind van middag zijn de meeste personenauto’s (met fietsendragers) weg en staan we hier nog met 2 campers.
Tegenover ons een kleine windmolen, die moet zorgen voor water in een reservoir om een watermolen te kunnen laten draaien.

prachtige omgeving en in Doesburg het Lalique museum. Echt een aanrader. En dank dat ik weer mee mag reizen