Castro Marim

Portugal, Odeleite

Vanmorgen fietsten we naar het zuiden langs de Guadiana. We reden ongeveer langs de rivier, maar zagen hem maar zelden. We hadden meer en steilere hellingen dan gisteren en dat was vooral op de heenweg lekker. Af en toe kwamen we wielrenners tegen met hun tong op hun schoenen (figuurlijk).
We gaan door een paar dorpen en komen dan tegen de grote weg aan. Onze bestemming, het natuurreservaat Reserva Natural de Sapal, ligt 1,5 km verder naar het zuiden langs deze weg. Omrijden via een dorp om er te komen. In het natuurreservaat zoutmoerassen en zoutpannen, die nog in gebruik zijn getuige de bulten zout die er liggen. Op dit moment wordt er niet gewerkt in de zoutpannen. Pas vanaf juni is het warm genoeg om te “oogsten”.
We zien een paar waadvogels, waarschijnlijk steltkluten en plevieren. Ze zaten redelijk ver weg en als wij in de buurt kwamen, vlogen ze op. Verderop flamingo’s, ooievaars en diverse eenden.
In de dennen hangen spinselnesten. We hebben ze wel vaker zien hangen, maar nu zien we dat er rupsen in/aan zitten.
Voor de lunch gaan we naar Castro Marim. Er zijn maar weinig restaurants (of snackbars) open. We lopen er tegenaan dat plastic geld in Portugal minder ingeburgerd is dan in Spanje. Bijna overal moet met cash worden betaald. Voor we een nieuwe SD-kaart kopen voor Pauls fototoestel dus tellen hoeveel er in de portemonnee zit en dan eerst gaan eten. De SD kaart komt dan wel morgen.
Na het eten nog even door naar een supermarkt in Vila Real de Santo António.
Tijdens de terugweg wordt de weg afgezet (10-15 minuten, volgens de agent) voor een wielerwedstrijd.
De 1,5 km nemen we nu de grote weg. Er staat geen verbodsbord voor fietsen. Daarna weer de hellingen, nu omhoog en met een flinke tegenwind. Dat vraagt om maximale ondersteuning op sommige stukjes. Na 55 km resteert er nog 30% in de accu’s. We laden ze meteen weer op.
Na de warme lunch van vanmiddag eten we vanavond een boterham. Morgen gaan we naar de markt in Olhᾶo, die kennen we van een paar jaar geleden.

Prachtig natuur reservaat. Pas op met spinsel nesten ,zagen we een paar jaar geleden ook heel veel en toen bleek het de eiken processie rups was en ik had op de grond een paar takken en stenen aangeraakt en werd daarna een paar dagen gek van de jeuk,er vallen dan hele kleine,onzichtbare haartjes en als die op je huid komen,ben je niet blij.

Ineke 2022-02-21 10:36:44

Als jullie nog in villa real komen zie je het vierkante ontwerp, Alles is rechthoekig. Op het plein bij de kerk en de restaurantjes kreeg ik ca. 200 mini slakjes ik heb ze echt niet allemaal opgegeten,Was hard werken in de vakantie.