Dwars door de Rif

Marokko, Oued Malha

Vandaag dwars door de Rif gereden. We namen vanaf Chefchaouen de N2 tot aan Al Hoceima.
De weg is redelijk rustig, behalve in de stadjes en dorpen. Vooral bij kruispunten was het druk. Overal kraampjes met brood, groente en fruit, schoenen en 2ehands zooi. Tussen de kramen vooral mannen in djellaba’s (want het was koud, als je niet in de zon liep).
Wat een schitterend landschap is het hier.
We zagen hoge bergen, op de hoogste top lag sneeuw net als in sommige bermen waar de zon niet kwam. Alle slagbomen stonden open, dus de wegen waren wel sneeuwvrij.
Tussen de bergen groene dalen met akkers, dorpen, af en toe een riviertje of meertje.
Op het land werd weer gewerkt: gezaaid, gewied, geplant en olijven geoogst. In de tuinen zagen we doperwten en tuinbonen. In Martil op de markt waren die al te koop.
Het vervoer gaat te voet, met een ezel of auto’s natuurlijk.
Een deel van de route gaat over de bergkam. Soms mooie uitzichten, soms rijd je door een dennenbos of langs eucalyptusbomen.
In het laatste stuk regelmatig bloeiende amandelbomen.
We zien veel opgestoken duimen als we voorbij rijden. Af en toe wordt er een zakje hash omhoog gehouden, maar als we nee-schudden, gaat het weer omlaag.
We staan nu op een bewaakte parking in Al Hoceima. Vanmiddag waren we naar een andere plek uit de camperapp gereden, maar daar werden we vanavond tegen achten weggestuurd door de politie (“voor onze veiligheid, de plaats was niet bewaakt”).

Jullie zijn weer aan een mooie ronde bezig. Mooie foto's ik geniet mee.

bertje.is.weg 2019-01-08 09:42:37

Zit te genieten van jullie reisverslag en foto's! Groet en goede reis verder.