Algarve: niet alleen zee en strand

Portugal, Faro

Dankzij een student die voor het toeristenbureau van de Algarve op de 50+beurs stond, hebben we heel veel informatiemateriaal van dit gebied.
Een van de boekwerkjes is een wandelroutegids met 34 gemarkeerde wandelroutes. Gisteren kozen we er eentje in de gemeente Sâo Brás de Alportel, een kilometer of 15 noordelijk van onze camping.
Lengte 9 kilometer, hoogteverschil ongeveer 200 meter. Heuvelachtig terrein dus. De route loopt over landwegen, verharde wegen en smalle bospaden. We lopen langs boomgaarden (citrus, olijf en johannesbroodbomen), door een beekdal met soms panoramische uitzichten over de vallei en de hellingen aan de overkant. In een kurkeikenbos zagen we hoe de boom eruit ziet als de bast eraf is.
Pauzeren deden we ergens langs een paadje waar iets verderop een paar sinaasappelbomen stonden. Lekkere iets zure sinaasappels proefden we.

Op een informatiebordje vonden we een afbeelding van een soortgelijke bloem als die die we bij ons vorige stukje plaatsen. Na het invoeren van de Latijnse familienaam (Aristolochia) in Google kwamen we erachter dat het een pijpbloem is. Alhoewel de kelk wel lijkt op een vleesetende plant en die kelk een naar binnen gelokte vlieg ook een dag vasthoudt, mag de vlieg daarna wel weer naar buiten om het verzamelde stuifmeel te verspreiden. (Wel moeten we er afblijven, hij is giftig)

Vanmorgen regende het en ook de rest van de dag werd het niet helder. Dus maar de opening van de Olympische spelen gekeken.
Terwijl ik dit schreef, was Paul naar het dorp om een kop koffie te drinken.

heerlijk, Paul en Arendien, ga zo door........ groetjes, Ineke

ineke breuers 2018-02-09 18:50:27

wat een heerlijke reis maken jullie en leuk dat ik mee mag. De Algarve ben ik ook een geweest. Het achterland is prachtig.

Petra Hoogeveen 2018-02-10 09:50:52

Ziet er schitterend uit die wandeling

Marja Brouwer 2018-02-10 18:27:16

Volgens mij...ben jij jarig Paul, vandaag.. Van harte gefeliciteerd, geniet van de zon en elkaar, het mooie land en al! Ineke

ineke breuers 2018-02-16 11:15:45

Door Ineke geattendeerd op jullie reis en pindat. Zo.... dus jullie zijn al een tijdje op reis, lekker, hoor. Ik vierde mijn verjaardag gisteren met een theatervoorstelling met 35 personen op kleine klapstoeltjes bij ons in de huiskamer. En jij Paul, hoe deed jij dat vrijdag op die van jou? Nog gefeliciteerd met je 65e!! Hartelijke groet en goede reis, Aggie

Aggie 2018-02-18 14:52:00

Het is een mooi en heerlijk land. De wandelingen lijken mij schitterend.