Naar El Jadida

Marokko, El Jadida

Zondagochtend worden we wakker met regen op het dak. De dip in het weer, die werd voorspeld.
Gelukkig heeft Paul de ruitenwisser aan de praat gekregen. (Hij deed het alleen nog in de interval-stand.) We gaan naar de kust. Onderweg af en toe een wagen vol strobalen. Meestal zie je die in de buurt van een soek. Die zagen we niet. We passeren we een brug in de Oued Oum el Ribia, de langste rivier van Marokko. De brug was smal. Toen we erop draaiden, namen we dus ook meteen de hele breedte. Verderop soms weilanden vol goudsbloemen.
Bij een kruising kramen met groente. De rode bieten, uien en wortels liggen in enorme bossen klaar.
Als we verder willen rijden, passeert een toeterende bruiloftsstoet. Eén auto zit vol swingende, lachende en zwaaiende vrouwen.
We laten de camper wassen bij een tankstation en gaan dan naar de camping in El Jadida. Het oude (Portugese deel) van het stadje kennen we al van een vorige keer. Aan het eind van de middag lopen we even naar het strand en een stukje de stad in.
Vanochtend wat klusjes rond de camper. Na het schoonspuiten van de camper gisteren blijft de ontsteking van de koelkast knipperen. Paul probeert dat te verhelpen. Ik doe een wasje. Ondertussen klimt Paul op het dak om de LNB (ontvanger) van de schotel een paar graden te draaien. Tot in Azrou hadden we prima ontvangst van zowel BVN als Joyne. Daarna deed hij het niet meer. Kan ook omdat er iets voor zat (bergen of bomen). Na het verdraaien van de LNB ontvingen we BVN weer. Vanavond kunnen we dus weer kijken naar nieuws en weerbericht.
In de middag fietsen we naar de stad. We lopen het wijkje tegenover de ingang van de Medina in. Er is veel leven op straat. We eten vis in een tentje aan de haven en fietsen dan terug.