Assisi

Italië, Assisi

Vanmorgen fietsten we naar Assisi, 7 kilometer waarvan het merendeel vlak, alleen het laatste stuk behoorlijk steil omhoog.
We begonnen bij de Basiliek van St Franciscus. Op de toegangsweg 2 gewapende militairen als bewaking. Ze wezen ons vriendelijk waar we onze fietsen konden neerzetten.
Met de bouw van de kerk (eigenlijk zijn het er twee) waarin Franciscus van Assisi werd begraven werd begonnen in 1228, in het jaar dat hij 2 jaar na zijn dood heilig werd verklaard.
Al in 1230 werd hij herbegraven in de crypte onder het hoofdaltaar van de benedenkerk. Daarna werd begonnen met de bovenkerk.
Na de bouw werden de beide kerken volledig beschilderd door de bekendste kunstenaars van die tijd.
Foto’s maken was verboden, maar Paul heeft er toch een paar kunnen maken met telefoon (zoals heel veel anderen) of fototoestel.
Naast de boven-en benedenkerk is er het hoofdklooster van de Franciscaner orde.
Later liepen we door de rest van het stadje, heuvel op, heuvel af. Veel toeristenwinkeltjes.
Na de lunch bezochten we nog de Basilica de Santa Chiara, waar St Clara, compagnon van Franciscus en stichter van de orde van de clarissen is begraven. Haar crypte was een stuk minder eenvoudig dan die van Franciscus.
Volgens de legende heeft Christus vanaf een crucifix in de kerk van San Damiano, Franciscus (en zijn beginnende orde) gevraagd om de kerk, die (figuurlijk) op instorten stond, te herbouwen. Het betreffende crucifix hangt nu in de St Clara, dus die wilden we wel zien. We moesten er op wachten, want de kerk was tussen de middag gesloten.
Toen we buiten kwamen, hoorden we het eerste gerommel in de verte. Op de terugweg zagen we het achter ons al regenen.
Toen wij de eerste druppels kregen, stonden de fietsen al weer achterop de camper.
We voelden onze kuiten.

Ikvond destijds de Basiliek en het hele verhaal erg interressant ,bijzonder en zoveel eeuwen geleden,ik was nog jong toen ik daar stond en het maakte toen veel indruk op mij,nu nog denk ik vaak kon ik maar even een kijkje nemen in het dagelijkse leven van toen,even maar hoor wat zouden we schrikken. Veel plezier op jullie nieuwe bestemming.