Voor de buien uit, door de buien heen en sneeuw verwacht

Spanje, Cáceres

Gisteren reden we voor de buien uit naar het noordoosten. Het grootste deel van de weg was het nog zonnig, alhoewel vooral in het zuiden en westen steeds meer wolken aan de hemel verschenen.
Bij het vertrek uit Castro Verde nog gekeken of er toevallig traps zaten, maar we zagen alleen een paar kraanvogels. Ook leuk.
Onderweg wisselende landschappen. Eerst over de Guardania, die verderop de grensrivier met Spanje vormt. Dan de Extramadura met soms kale hellingen, soms olijven, kurkeiken of steeneiken en af en toe een kudde koeien of schapen.
We rijden tot Caceres, waar iedere plek op de camping een privé badkamer (met toilet, douche en wastafel) heeft. We kunnen nog even in de zon wat drinken. Voor een korte broek is het niet meer warm genoeg. In de loop van de avond hebben de buien ons ingehaald.
Vandaag gaan we dus ook maar niet de stad bekijken, maar rijden door naar het noorden. Hogerop in de bergen verandert de regen in sneeuw. Met de sneeuw op de grond is het licht meteen feller, al is de lucht grijs.
Salamanca in de sneeuwbuien slaan we ook dit jaar maar weer over. Verderop laten we de buien weer even achter ons. Af en toe rijden we weer even in de zon. Koud is het wel. De voorruit van de caravan zit onder het ijs.
Onderweg regelmatig waarschuwingen boven de weg, dat er sneeuw wordt verwacht.
In Burgos staat een ijzige wind merken we als we na installatie op de camping nog even een boodschap doen. Afwachten of we morgenochtend ingesneeuwd wakker worden. We laten de kachel vannacht in elk geval weer branden.

Ook hier is het steeds kouder aan het worden. Ik verlang naar warmte en zon, ook al vind ik de droge vrieskou heel wat minder erg dan de waterige kou van enkele weken geleden. Heerlijk lijkt me dat om samen zo rond te trekken. Hoe lang reizen jullie nog verder eigenlijk? Geniet er samen van en houd ons op de hoogte.

Godfried Beumers 2018-02-28 10:20:24

Mooi verhaal weer. Hier nu een heel dun laagje sneeuw. De buitentemperatuur zou aanvoelen als -20 vanwege de wind.

Ria Schipper 2018-02-28 10:34:17

Een voorspoedige terugreis gewenst. Het is hier de afgelopen week berekoud geweest. En als ik dan die mooie lucht boven dat molentje zie, dan hebben jullie het gerieflijker gehad.