Verona

Italië, Vago

Verona de stad van Julia (en Romeo). We zijn nog maar net in de stad als we al een plaquette zien met scenes uit het stuk en een oproep om als je van Shakespeare houdt een bloem op het graf van Julia te leggen.
Vanmorgen fietsen we dus naar Verona. Bij de VVV werd op een plattegrondje van de stad een aantal belangrijke gebouwen en pleinen omcirkeld, evenals het balkon van Julia, waar we uiteraard even langs lopen.
We wandelen een paar uur door de stad.
Bij de arena is net een opera-festival geweest, getuige het aantal mensen dat bezig was decors en podia af te breken. Ervoor kan je op de foto met een “Romein”. Wij lachen een beetje om het plastic schild met zwaard en de flodderende tunica met cape.
Sommige gebouwen hebben schilderingen op de muren.
Midden in de stad staan grafmonumenten van de familie Scaligeri, die vanaf 1263 heerste over de stad. Dante (een beeld van hem staat op een plein) die gast was aan hun hof, droeg een deel van zijn La divina commedia op aan de toenmalige heerser.
Opvallend aan de stad waren de stoepen: de meeste van marmeren tegels met marmer stoepranden.
Het terrein van de Prefecture was niet toegankelijk voor publiek, maar dat bord zagen we pas toen we terugliepen. Als je de auto’s wegdacht was het best een mooi gebouw.
We lunchen op een terrasje aan Adige, met uitzicht op de Romeinse brug.
Als we op de terugweg naar onze fietsen langs de Dom lopen, vinden we een kruisgang met overblijfselen van eerdere kerken. Er staat een prachtige deur (brons?) met Bijbelse taferelen. Van Adam en Eva tot de Apocalyps.

In de Arena van Verona worden vaak opera avonden gegeven,ik geloof dat Verona ook op de wereld efgoed lijst van Unesco staat. Gaan jullie nog naar Florence en Sienna,ik kan het aan bevelen. Groetjes Ineke.

Ineke 2022-05-26 22:20:26

Verassende stad. Ik wil jullie lunchplek wel even ruilen met mijn balkon!