Rondje Kampereiland

Nederland, Ens

Voorlopig de laatste dag langs de IJssel. Morgen gaan we even naar huis om woensdag onze tweede coronavaccinatie te halen. Ondertussen kunnen we dan mooi even wat wassen draaien.
We hadden de keuze uit het bezoeken van Kampen of een rondje te fietsen op het Kampereiland. Voormalige eilanden in de IJsseldelta en Zuiderzeekust.
Het was mooi weer, dus we kozen voor het fietsen. De camper parkeerden we net na de brug over de Ramsgeul (randje Noordoostpolder). Met de fiets over de brug terug en dan over de eilanden. Al in de 14e eeuw kreeg Kampen de eilanden in de monding van de IJssel als grondgebied. Niet alleen de toenmalige eilanden, maar ook het “recht-van-aanwas”. Dus grond die werd gewonnen op de Zuiderzee werd ook van Kampen.
Op de eilanden zijn pachtboerderijen gebouwd. Tot de aanleg van de afsluitdijk op terpen en met rieten daken. Na 1932 op het maaiveld en met rode pannendaken. Bij een van de terpen zagen we zelfs nog een stukje stenen zeewering.
Het gebied zelf is vrij saai: Weilanden met één soort gras, dus zonder bloemen en kruiden. Een deel al gehooid. In andere lopen koeien. Tussendoor af en toe een akker met mais, graan of aardappels.
Na het fietsen gaan we door naar een camperplaats bij Schokland, een van de voormalige eilanden in de Noordoostpolder. Volgens de recensies is hier een goede wifi, die ik kan gebruiken voor een zoombijeenkomst later vanmiddag.

Hallo Arendien en Paul,fijn dat jullie je tweede vaccinatie krijgen,je voelt je daarna toch wat veiliger.Hier in Spanje moet je overal een mondkapje dragen,ook buiten of als je gaat wandelen en iedereen doet het ook zonder mopperen, Jullie lekker even naar huis,wij blijven nog ruim 2 weken hier. Lievegroeten, Ad en Ineke.

Ineke 2021-06-07 22:07:46

Ik wacht met een geïnteresseerde belangstelling af naar het vervolg van deze trip. Het is weer genieten. Hopelijk geen last van de prik. Ik mag vrijdag om de tweede.