Heddal Stavkyrkje

Noorwegen, Heddal

Vanmorgen reden we naar Heddal. In dit dorp staat een van de grootste middeleeuwse (houten) stavkirken van Noorwegen. Deze is uit 1242 en heeft 3 toren met kruizen erop. In totaal zijn er 64 daken, bekleed met grenen dakspanen.
Rond de kerk is een portaal met op 4 plaatsen een ingang de kerk in. Die voor mannen aan de zuidkant, vrouwen aan de noordkant. Voor de geestelijke(n) is een aparte (versierde) ingang, die uitkomt op het koor. Aan de westkant is de mooist versierde ingang, die ook vandaag open stond. Deze ingang werd gebruikt voor doopdiensten. Laat er nu net vandaag ook zo’n dienst zijn. We moesten wachten tot de dienst voorbij was voor we naar binnen konden.
Een deel van de kerkgangers was in klederdracht (o.a. west Telemark). Ze dragen dit alleen bij speciale gelegenheden. De doop van een familielid is zo’n gelegenheid. De dopeling droeg een doopjurk, waarop de namen en jaartallen waren geborduurd van eerdere kinderen die deze droegen.
In de kerk een bewerkte bisschopszetel en 17e-eeuwse wandschilderingen.
Van Heddal reden we door naar de camping bij Lunde, weer aan het Telemarkkanaal. Hier is een goede wifiverbinding. Mocht er geen tv ontvangst zijn, dan kunnen we via wifi de vrouwenfinale bekijken, dachten we. Bij aankomst prima ontvangst van NL1. Iets na het begin van de wedstrijd gaat het regenen, af en toe wat rommelen en de ontvangst valt weg. Ook via NOS.nl lukt het niet. (mag niet doorgegeven op onze locatie). Gelukkig zendt ook de Noorse TV de wedstrijd uit (met 5 minuten vertraging blijkt als vlak voor de rust onze schotel weer ontvangst heeft.
Ondertussen hebben we ook wat stukjes voor Pindat kunnen uploaden. De internetproblemen zijn nog niet voorbij, maar soms kun je ze omzeilen.

Ja, wat prachtig is deze kerk in al zijn eenvoud! Ik was hier voor het eerst 54 jaar geleden met mijn ouders en toen waren ook wij diep onder de indruk. Mooi dat men vasthoudt aan die klederdracht!