Zeearenden bij het rondje Elbe

Duitsland, Hitzacker

De weersvoorspelling voor vandaag is goed. We halen de fietsen van de camper en gaan een rondje fietsen. Bij Hitzacker vaart een voetgangers/fietsersveer naar Ritter aan de overkant. Vandaar gaan we rechtsaf over de dijken richting Dömitz. Na rondkijken in dat stadje (dode boel met vakwerkhuizen met achterstallig onderhoud) steken we via een brug de Elbe weer over en nemen de dijken aan de linkerkant terug naar Hitzacker. Al met al een rondje van zo’n 45 km.
Tussen 1945 en 1989 was de Elbe hier de grens tussen de DDR en de Bondsrepubliek. Aan de DDR-kant was een gebied van 500 m vanaf de grens alleen met toestemming toegankelijk. Nu is dat een groot natuurgebied. Ook de uiterwaarden aan de westkant zijn beschermd gebied. Het water staat hoog, dus tussen de rivier en de dijk liggen stroken met bomen in het water.
Op een van die stroken, zien we grote (roof)vogels in een boom zitten en een aantal langs de waterkant. Soms vliegen er een paar tegen elkaar omhoog. In de lucht zien we af en toe vliegende planken: arenden dus. Paul vindt in een folder van de VVV dat er inderdaad in dit gebied zeearenden voorkomen.
Rijdend op een bospad zien we groepjes reeën door een weiland springen.
Vanaf de brug ziet Paul een paar kraanvogels staan en later staat er een te grazen aan een waterrand. Rondom hem zit een groep ganzen.
’s Avonds zijn we helemaal rozig van de zon en de wind.

Bijzonder hoor die zeearenden en kraanvogels en jullie boffen met het weer.

Hans 2023-04-24 11:50:06

Hallo Arendien en Paul, Gezellig van jullie te horen,met de Pasen waren we 5 dagen in Hamburg,op de heen weg was er een langdurige file en zijn we van de snelweg afgegaan,door kleine oude rustieke dorpjes grote boerderijen ,prachtige natuur en rust,later zijn we een stuk langs de Elbe gereden en hebben dezelfde ervaring als jullie,dat was echt boffen ,2ePaasdag een tocht per boot op de Elbe gemaakt met 🌞dat was ook boffen. Geniet van al die bijzondere ervaringen ,we wensen jullie een mooie vacantie en goed weer. Ad en Ineke.

Ineke 2023-04-24 12:02:21

Goet dat jullie weer weg konden.goede rijs en veel mooi weer toe gewenst.groet van ons.