Verrassend rondje Zwarte Water

Nederland, Zwolle

De voorspelling is dat het in het oosten van land vandaag bewolkt blijft. Wij besluiten te gaan fietsen langs het Zwarte Water en de Overijsselse Vecht. Net ten noorden van waar die 2 samenvloeien ligt Hasselt. Een verrassend mooi stadje. Stadsrechten sinds de 13e eeuw, vestingstad tijdens de tachtigjarige oorlog en Hanzestad sinds 1367, stempelpost voor een aantal pelgrimsroutes (o.a. naar Santiago de Compostela). Ook hier weer een aantal mooie (gerestaureerde) panden en een heuse grachtengordel,
Net buiten het stadje, een 1000 meter lange Stenendijk. De laatste gemetselde zeewering in Nederland. Ooit gebouwd als bescherming tegen de Zuiderzee.
Iets verderop een natuurgebied, de Brommert. Een van de weinige plekken waar de kievitsbloem in de natuur voorkomt. Hij is nu uitgebloeid. Toen we het natuurpad opwandelden, zagen één maal een zaaddoos ervan. Wel zijn er nu grote groepen koekoeksbloemen, verschillende kleuren smeerwortels, boterbloemen en wilde margrieten. Dit alles tussen bloeiend gras. Schitterend.

Dank je Arendien en Paul,hetblijft leukjullie er aringen te lezen en de mooie foto's te bekijken en vooral ook hoe enthousiast jullie zijn en genieten. Wij gingen gisteren naar Anna vlakbij een prachtig natuurpark en de 3 water allen van Anna..