Giezelbaarg

Duitsland, Seevetal

Ook dichter bij huis zijn er bijzondere dingen te zien.
Gisteravond lieten we met mijn broer zijn hond uit. Eerst wandelden we tussen de percelen hennep (voor de vezels) en daarna de Giezelbaarg op. Hoewel ik ben geboren in het dorp, was ik hier nog nooit geweest.
De Giezelbaarg (ook wel Geselberg of Galgenberg) is een heuveltje in het landschap waar tussen 1587 en 1597 20 vrouwen en 1 man levend werden verbrand in opdracht van de Drost van Wedde. Na op het water te zijn geworpen en meerdere malen te zijn gemarteld, werden ze als zijnde heks veroordeeld tot de brandstapel.
Op een plaquette staan de namen en jaartallen. Iedere huisman in de Heerlijkheid Wedde (het huidige Westerwolde) werd per verbrande persoon “een voer turf” in rekening gebracht.
We lopen verder langs het riviertje de Ruiten Aa. Samen met de Mussel Aa wordt die verderop de Westerwoldse Aa. Het stroomgebied van deze riviertjes is nu onderdeel van de ecologische hoofdstructuur tussen de Hondsrug en de Dollard. In het gebied wordt geprobeerd om het oude essenlandschap te herstellen, inclusief overhoekjes en bosjes. Er wordt gestreefd naar natuurinclusieve landbouw zonder bestrijdingsmiddelen en kunstmest. Wat we zien zijn akkertjes met boekweit, lupine en zomerrogge met veel onkruid. Met kunstwerken langs de wandelroute wordt aangegeven wat de bedoeling is: een gevarieerd landschap met ruimte voor zoogdieren, vogels en insecten.
Vanmorgen reden we door naar huis, waar we bij aankomst vanmiddag werden gespot vanaf een balkon.
Na 9270 km nu de camper leegruimen, schoonmaken en wat reparaties doen. Daarna mogen we met normale activiteiten bijkomen en plannen maken voor een volgende reis.

Ik heb genoten van de mooie reisverslagen en de foto's. Jullie hebben een hele mooie reis gemaakt. Ik ben benieuwd naar de volgende reis. Nu even uitrusten. Met vriendelijke groeten van Emily Wetselaar

Emily 2023-07-27 12:56:33

Bedankt voor de leuke verslagen en de mooie foto’s

Dick van de Pol 2023-07-27 13:46:50

Even slikken moest ik wel, bij dat verhaal over die gruwelijke heksenverbrandingen... Maar welkom thuis, het was fijn om jullie te volgen op deze mooie reis!

Maaike 2023-07-27 15:26:01

Pas vandaag de rest gelezen. Wat een mooie interessante reis was het weer. Wat een mooi land ook. Zo schoon en rustig. Ik kan begrijpen dat mensen hier naar toe willen emigreren. Het is dat het in de winter zo lang donker is, maar anders ... Kom lekker bij. Ik kan mij voorstellen dat het druk in het hoofd is van alle indrukken. Dank dat ik jullie weer mocht volgen.