Een rondje fietsen met een helling van 18% erin

Polen, Ścinawka Średnia

Vandaag maar eens een wat langer rondje geprobeerd. Kijken hoelang de accu’s het volhouden.
Ook hier is het nu minder warm. Er staat een harde koude westenwind.
We gaan eerst weer omlaag naar de Ścinawa, de beek die door het dal stroomt. Stroomopwaarts erlangs tot Tłumaczów en dan omhoog naar Radków. Hier hebben we meteen de helling van 18%. Halverwege stoppen we even om rond te kijken en dan fietsen we verder omhoog. Geweldig, met onze gewone fietsen waren we normaal gesproken niet aan die helling begonnen. Als het niet anders kon, hadden we moeten lopen met de fiets aan de hand en dan nog waren we hijgend bovengekomen. Nu geen centje pijn.
In Radków eerst koffie/thee en een toilet en daarna lopen we een rondje. Ook hier zijn we 8 jaar geleden geweest. Bij een bakkertje aan het marktplein wat broodjes gekocht en een stukje kaas en een pak sinaasappelsap bij een supermarktje verderop aan het plein. We eten op een bankje op het plein. Duiven proberen tussen onze voeten de kruimels op te pikken, als ze niet worden opgejaagd door een paar kinderen die er eentje willen vangen.
Na de lunch windjemee naar Wambierzyce, een bedevaartsoort met een basiliek die dit jaar 800 jaar bestaat. Er tegenover is een schitterende kruisweg (met grote beeldengroepen) weten we nog van een vorige keer. We fietsen terug naar Ścinawka Średnia, waar we nog wat boodschappen doen en dan terug naar de camper.
We zijn net op tijd terug. Er komt een flinke bui over.
Na de bui zien we een ree bij de bijenkasten, aan de andere kant van het veld met de campingterrassen. Later loopt hij/zij zelfs achter de camper langs.

Voor we gingen fietsen filmde Paul bij de bijenkasten. Zet het geluid aan als je het filmpje bekijkt.