Tapijten

Marokko, Taliouine

Het eerste stuk van Taroudant naar het oosten is niet interessant: een paar dorpen en landbouwgrond achter schuttingen of in plastic kassen. Af en toe zien we daarin bananenplanten.
Voorbij Taliouine wordt het leuker. In de dalen bloeiende amandelbomen tussen het groen, de kasbah langs de weg en daarna weer een divers berglandschap. De ene keer een redelijke kale vlakte met bergen wat verder weg die iedere keer andere kleuren en tekeningen hebben, even later rijden we dan tussen hellingen die bedekt zijn met grote stenen. Soms een dorp in de vlakte of tegen een helling.
We stoppen in Taznakht, waar we overnachten op een parkeerterrein aan de rand van het stadje, vlak voor het politiebureau. Ook de schoolbussen staan hier overdag tot de scholen uitgaan.
Als we het stadje inlopen, zien we overal tapijten hangen. Taznakht blijkt het centrum van de productie van tapijten, waarvan de garens met natuurlijke kleuren worden gekleurd (henna, saffraan, indigo). Vrouwen uit de berberfamilies maken al eeuwen tapijten, zowel voor eigen gebruik als om te verkopen. Diverse winkels verkopen deze voor hen.
Tegenwoordig verenigen de vrouwen zich ook in coöperaties. We liepen binnen bij een zaak waar 27 coöperaties waren aangesloten. Waar je keek stapels tapijten: alleen geweven, geweven en daarna (delen) geknoopt en/of geborduurd. Sommige heel mooi, andere vonden wij minder mooi.
We hadden bijna de neiging om een tapijt te knopen, maar realiseerden ons op tijd dat we niet weten wat we er thuis mee moeten.