Messalitische Grotten

Marokko, Tata

Gisteren wandelden we naar de stad voor een jus d’orange en wat boodschappen. De rest van de dag verbleven we op de camping met boek, krant en de dagelijkse klusjes.
Vandaag fietsten we naar de messalitische grotten een kilometer of 8 ten noorden van Tata aan de Oued (rivier) Tata.
Heen fietsen we door de Palmerai de Tata (palmenplantage) die aan beide kanten van de rivier ligt.
De rivier heeft steile hellingen, is dus diep uitgesleten. De bodem bestaat uit rotsplaten met diep uitgesleten geulen.
Als we de brede rivier doorsteken, zien we dat er af en toe water staat: heel helder. Vrouwen zijn er de was aan het doen.
Bij een moskee in aanbouw een groot waterreservoir.
Wat verderop zijn minuscule palmen (sprieten) in geïrrigeerde plantgaten gezet.
Langs de hoofdweg weer een bord met 3 mogelijk overstekende beesten. Dromedarissen zien we als kudde door de bedding trekken.
Aan een rand van die rivierbedding in een steile wand zien we de grotten. Heel bijzonder. De formatie doet denken aan druipsteen of aan de opbouw van koraal.
Op de terugweg loopt een dromedaris vlak langs de weg te grazen.
Terug op de camping is het mooie blauwe bloempje onder de palmen weer open.

Wat een geweldige ervaring om daar te fietsen!

Magda 2024-02-17 18:06:07

Fijn om te lezen over dat er tóch water is!