Lofoten

Noorwegen, Fiskebøl

Gisteren reden we verder de Lofoten op. De doorgaande weg is de E10. Wij nemen die een stukje en slaan dan af om een rondje te doen over de noordkant van Austvågøa, een smalle weg met passeerstroken. Aan een kant van de weg de zee, aan de andere kant vaak bergen, vooral kale rotsen eigenlijk. Na de lunch aan de waterkant, komen we terug op de 10. We gaan naar Svolvær, de hoofdstad van de Lofoten. Op een pleintje wat kraampjes: het eerste wat we zien is stockvis. Bij een ander kraampje proeven we worsten van rendier en eland, ook hertenham en gerookte walvis. Beste lekker, maar de prijs….. Boven de stad de Svolværgeita is een berg met 2 “horens”.
Vlak bij Svolvær ligt Kabelvåg. Hier staat de kathedraal van Lofoten (een houten kerk uit 1898). Helaas was de kerk gesloten gisteren. We rijden nog een stukje door en staan ’s nachts aan een zandweg bij Kalle.
Vandaag reden we door naar Vestvågøya. Tusssen oost en west Vågøya ligt het eilandje Gimsøya. Ook hier rijden we weer een rondje langs de kust. Hier zien we regelmatig rekken waar in het voorjaar de kabeljauwen hangen te drogen. Op dit eiland zijn ook wat plaatsen, waar het wat vlakker is en daar zien we weilanden en af en toe een akker.
Hier op de Lofoten hebben ze hele chique sanistations: je zet je toiletcassette in een luikje en na een tijdje krijg je hem geleegd, schoongespoeld en gevuld met toiletvloeistof terug. Zowel gisteren als vanmorgen kwamen we die tegen. Luxe hoor.
Van Vestvågøya naar Flakstadøya. De Napstraumen kruisen we onderlangs (door een tunnel dus).
We staan op een parkeerplaatsje langs de 10.
De zon verdwijnt af en toe achter de wolken en de wind is koud. We hebben vanavond dus ook maar een lange broek en trui aangedaan.

Wat een schitterend gebied! Prachtige foto's overigens. Die Noren doen het nog niet zo verkeerd.....................en hebben natuurlijk het landschap mee.

Klaas en Josée 2019-08-02 18:52:32

Wat een prachtige reis! Geniet!