Málaga

Spanje, Motril

Gisterochtend reden we naar Málaga. Bij de parkeerplaats bij het sportpaleis is een servicestation (grijs en zwart water legen en schoon water vullen). Op de parkeerplaats staan heel veel campers, maar we kunnen er nog wel bij.
Na de lunch pakken we de fietsen en rijden naar het centrum (ca 7 km langs de boulevard). Ook op verschillende plekken langs het strand en de boulevard zien we campers staan. Vreemd dat een stad als Málaga geen enkele officiële camperplaats of camping heeft.
In het centrum is het druk, op de terrassen maar ook op straat lopen veel mensen.
We zien veel kerken en een aantal musea als we door de stad lopen. Opvallend is de Mercado de Atarazanas: een ijzeren dakconstructie met daaronder versierde bogen en een gebrandschilderde raampartij boven een van de ingangen.
Op een pleintje een mooi oud pand: De sociedad económica amigos del país, volgens de plaquette uit 1776.
De kathedraal van Malaga heeft maar één toren. Het geld was op, dus de tweede toren kon niet worden afgebouwd. De ruimte om deze kerk is zo beperkt, dat we niet genoeg afstand konden nemen om de hele kathedraal op 1 foto te krijgen.
Vanmorgen gingen we opnieuw de stad in. Als we langs de kathedraal lopen, luiden de klokken. We zijn op weg naar het Picasso Museum Málaga. Picasso werd geboren in deze stad en zijn schoondochter en kleinzoon hebben een deel van hun bezit (in bruikleen) gegeven aan dit museum.
De grote beroemde stukken vind je hier niet. Het zijn vooral heel vroege werken, werk uit zijn kubistische periode en werk uit de tijd van de Spaanse burgeroorlog, gevolgd door WOII. De laatste zijn vrij somber van kleur.
Bij het keramiek zien we wat schalen die wel zouden willen hebben. Maar helaas niet te koop (en waarschijnlijk ook boven ons budget).
Bij het kopen van de kaartjes werden we er uitdrukkelijk op gewezen dat we bij musea in Spanje moeten aangeven dat we 65+ zijn, want dan krijgen we korting. Meestal zien we dat op de prijslijst wel staan en geven dan ook aan dat we “mayores” zijn, maar hier was geen prijslijst.
Na het museum een terrasje en dan weer de stad in. Als we het museum passeren, zien we de rij een heel eind de straat in. Wij blij dat we vroeg waren gegaan. Al vonden wij het nu ook al moeilijk om steeds 1,5 m afstand te houden, zoveel mensen waren er tegelijkertijd in de zalen.
Op een pleintje een kunstmarktje. Paul doet er ideeën op voor activiteiten met (klein)kinderen.
We lopen langs het Romeinse theater, aan de voet van het Alcazaba. Voor we aan de haven komen, passeren we een mooi gebouw van de universiteit van Málaga.
Bij de lunch drinken we water met koolzuur. Deze keer krijgen we die uit Lanjarón: een van de stadjes waar we afgelopen vrijdag doorheen zijn gereden.
Ons voorgerecht: salade met geitenkaas. Lekker en niet moeilijk ook zelf te maken, denken we.
Na de lunch lopen we nog naar de vuurtoren op het havenhoofd en dan gaan we terug naar de camper.

Hallo Arendien en Paul. Zo leuk om te lezen dat jullie in het Picasso museum zijn geweest,leuk ook om bekende foto's te zien,het is zo een mooi gebied.Gaan jullie nog de witte dorpen route langs,Ronda o.a. La ruta de los PueblosBlanchos ? Hartelijke groeten. Ad en Ineke.

Ineke Koks 2022-02-08 08:48:30

Leuk om Malaga weer te zien. Het komt me bekend voor. Ook ik heb het Picasso museum toen vroeg bezocht om bij het naar buiten gaan te schrikken van de lange rij wachtenden.