Relleu

Spanje, Benidorm

Onze plannen van dinsdagavond konden woensdagochtend in de prullenbak. Waarschijnlijk heb ik dinsdag ergens iets fouts gegeten, want ’s nachts ging het mis.
Woensdag heb ik met thee, mariakaakjes en later een kop bouillon en een beschuitje geprobeerd mijn maag weer tot rust te krijgen.
Vanaf donderdag was onze plek gereserveerd en we konden kiezen: weggaan of op een andere plek nog één nacht blijven. Ik voelde me redelijk, dus we vertrokken.
De kust is niet leuk rijden: hoge appartementencomplexen, die bijna allemaal leeg staan. We gaan een paar kilometer van de kust af, de bergen in.
In Relleu pauzeren we. Het lijkt een leuk plaatsje. Van een agent (policia local) horen we dat er boven het dorp, bij het zwembad en het kasteel, een parkeerterrein is waar we kunnen overnachten.
Dat gaan we dus maar doen. Na de siesta (ook voor mij een middagdutje) wandelen we via trappen de heuvel af naar het dorp.
Al snel zien we het washuisje; In Relleu een combinatie van een drinkwaterstroom en een washuis. Beide waterstromen kwamen via ondergrondse kanalen uit een rivier. Een molen zorgde ervoor dat het water omhoog kwam. Uiteindelijk ging het (al dan niet gebruikte) water naar een vijver, die werd gebruikt voor irrigatie van de tuinen.
Een deel van de straatjes bestaat weer uit trappen.
In het centrum een aantal woningen van 19e eeuwse notabelen.
Via de kruiswegstatie naar de Ermita de Sant Albert lopen we weer naar boven. Vanaf de kapel nog wat verder omhoog naar het kasteel, dat eind 12e - begin 13e eeuw door de Almohaden (Moren) werd gebouwd. Het diende als grensbewaking tussen kustland en bergen. Na de christelijke verovering werd het gebruikt om de moslimbewoners van Relleu te controleren. Nadat die werden verdreven (1609), verloor het kasteel zijn functie en verviel tot ruïne.
De Arabische invloed zie je nu nog terug in de muurtjes rond de terrassen op de berghellingen. De Moren maakten deze terrassen om er gewassen te kunnen verbouwen. Tevens werden er irrigatiesystemen op aangelegd.
Bij de parkeerplaats is een grote picknickplaats met barbecues, kraan en zelfs een toilet.
’s Avonds genieten we van het uitzicht op het verlichte kasteel en het plaatsje.

Die bekende touristische kustplaatsen daar moet je niet wezen,al die lelijke saaie flatgebouwen,vreselijk. Beter naar Andalucië ,Sierre Nevada,of andere Sierra's de Pyrenëeen, Galicië of de Picos de Europa. Wat vervelend dat je iets verkeerds gegeten hebt,ik hoop dat je er weer van opgeknapt bent . Nog veel plezier en een mooie reis. Hartelijke groeten,Ad en Ineke.

Ineke. 2022-01-22 18:11:24

Dat was weer een mooi tripje!

Magda 2022-01-23 13:35:48

Wat een prachtig plaatsje weer. Gezellige bedoening zal dat zijn geweest zo met elkaar de was doen. Met je knokkels over die ribbels: en maar boenen! Wij zagen tijdens tripjes naar het binnenland enorme "nisperos" plantages (mispels) zo buiten maar ook onder enorme velden van plastic kassen. En we parkeerde de auto onder avocadobomen! Maar wij waren er eind oktober. Zo veel te ontdekken en bekijken. Nog heel veel plezier daarmee. Gelukkig was je snel weer op de been. Groetjes (ook van Hans)