Terug in de (oude) beschaving

Spanje, Algeciras

Na de boodschappen reden we naar een kleine parkeerplaats aan het Embalse del Barbate. Een stuwmeer in het Parque Natural de los Alcornocales, dicht bij Alcala de los Gazules, een kilometer of 40 van Algeciras.
Alcala de los Gazules is een van de pueblos blancos, de dorpen met witgekalkte huizen op heuveltoppen. We zien het liggen vanaf onze camperplek.
Rondom ons staan de witte affodillen in bloei. Ertussen ontdek ik een paar mooie orchissen, waarschijnlijk de horzelorchis.
Vandaag reden we door naar Mérida, als Avgvsta Emerita gesticht in 25 v.C. In de huidige stad heel veel restanten uit de tijd dat dit de hoofdstad was van het Lusitanië (de westelijkste provincie van het RR).
Het Romeinse theater is een van de best bewaarde uit de hele Romeinse wereld. Ernaast ligt een amfitheater, waar gladiatoren vochten. Wij noemen dat meestal de arena.
De 762 m lange Puente Romano over de Rio Guadiana verbond Mérida met Andalusië en het huidige Lissabon.
Zondagmiddag bezochten we het theater en de arena. We wierpen een snelle blik op de brug en gingen toen terug naar de camper, omdat er een koude wind opstak. De camperplaats is aan de rand van de oude stad bij de busremise. Achterop een van de bussen een duidelijke stellingname van de gemeente. Heel toepasselijk op 8 maart.
Maandagmorgen liepen we (warmer gekleed, want nog bewolkt) opnieuw naar de brug. Onderweg zien we nu ook een complex waar sneeuw werd bewaard. Ernaast een deel van het Thermen (badhuis) complex. Verderop een stuk van een gebouw waar waarschijnlijk een Forum is geweest en weer even verder de Tempel van Diana. De zuilen van deze tempel zijn goed bewaard, omdat er in de Moorse tijd een paleis tegenaan en op is gebouwd. Nu staat er tussen de zuilen nog een renaissance-paleis. Toen men in de vorige eeuw ging restaureren, wilde men dat eerst afbreken om de tempel te laten zien. Later besloot men het toch te laten staan, omdat het een goed beeld geeft van de geschiedenis.
Verderop in de stad zien we het Circus (de renbaan), een enorm grasveld met middenberm en restanten van stenen tribunes er omheen. Even verderop in het aquaduct zien we dat deze hier niet bestaat uit een open bak, waar water door stroomt, maar in het bouwwerk herkennen we verschillende pijpen.
Mérida heeft een aantal hele mooie monumenten en we hebben er maar een paar van gezien. Een reden om er nog eens terug te komen. En dan niet op een zondagmiddag of maandag, want dan zijn de musea dicht.