Het avontuur gaat beginnen!

Duitsland, Diez

Alles zit er in, mijn laptop en rugzak zijn het laatste wat nog mee naar beneden moet.

Op mijn gemak onderweg, ik heb 10 dagen om in Maribor te gaan beginnen met mijn Balkan avontuur, een dikke 1200 km verderop.

Ga lekker vroeg op pad en hoop dan ook een beetje bijtijds aan te komen, maar geen haast! Ik begin met een rit van ca 361 km, op weg naar mijn eerste campingplek "Oranienstein" in Diez an der Lahn, een mooie camping aan de rivier de Lahn, zoals de naam van de camping al zegt.
Ik hoop op een fijn plekje, waar ik kan genieten van het uitzicht over het water. Druk zal het er niet echt zijn.
De weersvoorspellingen zien er goed uit voor de komende week, fijn!

Diez (in het Nederlands en vroeger in het Duits ook wel Dietz) is een stad in het district Rhein-Lahn-Kreis in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts en telt 11.074 inwoners. Diez ligt aan de rivier de Lahn. De meest nabijgelegen grote stad is Limburg an der Lahn. Nabij het stadje ligt Slot Oranienstein, een kasteel van het Huis Oranje-Nassau. Diez wordt voor het eerst genoemd in een oorkonde van Karel de Grote uit het jaar 790. Tijdens de middeleeuwen, in 1150, ontstond het graafschap Diez, waarvan het plaatsje Diez de hoofdstad werd. In 1329 verkreeg Diez stadsrechten. Later kwam het graafschap Dietz in handen van een tak uit de familie Nassau, uit de "Ottoonse Linie", waartoe ook de Nederlandse koninklijke familie behoort. Zij bouwden in Diez een slot. Nadat Jan van Nassau, een broer van Willem van Oranje, in 1606 overleed, werden de Nassause bezittingen onder zijn zoons verdeeld. Zoon Ernst Casimir kreeg Diez en werd daarmee graaf van Nassau-Diez. Toen in 1702 koning-stadhouder Willem III, de prins van Oranje, een nazaat van Willem van Oranje, kinderloos overleed, werd Johan Willem Friso van Nassau-Dietz zijn erfgenaam en kwamen de takken Nassau-Dietz en Oranje-Nassau bij elkaar. In het Huis Oranje-Nassau (de nazaten van Johan Willem Friso) voert het hoofd (de koning der Nederlanden) nog steeds de titel graaf/gravin van Dietz.

Tegen 9 uur ben ik klaar voor vertrek, uitgezwaaid en wel, op weg naar Duitsland. Het gaat voorspoedig, druk is het vooral richting Nederland, heel druk zelfs. Maar op een paar wegwerkzaamheden na, kan ik lekker doorrijden. Halverwege een stopje, tanken en de beentjes strekken. Ik dacht dat in Duitsland tanken ongeveer hetzelfde zou kosten als bij ons, nou nee, foutje :( € 2,49 pfffff. Dus niet meer tanken langs de snelweg!! Snel een Duitse tank-app (kun je de voordeligste tankstations in je omgeving zien) op mijn telefoon gezet en dat helpt, tanken bij Diez in de buurt is maar liefst € 0,50 p/l goedkoper, zucht :-).

Tien over 1 arriveer ik op de camping, na, net voor Diez toch nog in een file terecht te komen, maar na 200 m gelukkig al de afslag, dus ook dat valt mee. De camping heeft pauze van 1 tot 3, maar ik mag er nog net op, mazzel :-). De rivier zie ik niet, maar een mooie ruime plek, wáterpas, dat dan weer wel. Ga zo op onderzoek uit, de camping verkennen. Het is best bezet hier, niet vol, maar gezellig druk.
Ik blijk met mijn neus naar het water te staan, maar het ligt wat lager en de plekken aan de oever zijn vergeven aan de vaste bewoners van de camping, vandaar dat ik de rivier niet kan zien.
Mooi toiletgebouw, keurig en schoon en een leuk terras, goed vertoeven hier.
Zelfs goede wifi, dat wordt vanavond de finale van heel Holland bakt kijken :-).

Nu lekker van het mooie weer genieten.
Tot het dan toch gaat druppelen, is voorspeld, maar zag er niet naar uit. Heerlijke schnitzel gegeten op het terras, met salade en natuurlijk een lekker biertje. Helaas wordt het daarna binnen in mijn campertje zitten, totdat ik mijn bedje in ga blijft het regenen, morgen weer zonneschijn, dat hoop ik ieg.

Tot morgen lieve volgers!