Weer op weg

Italië, Collagna

En wel naar Pisa, waar we 3 nachten gaan verblijven (wel even fijn) op camping Campeggio Torre Pendente, op nog geen 5 minuten fietsen van de scheve toren!

Een kleine 120 km, dus niet zo ver vandaag. Ik vertrek op tijd na een bakkie koffie bij Arie en Marja, even kletsen, gezellig. Ik ga, de rest kan nu ook, maar zij zijn niet zo vlot vandaag na het diner en de alcohol van gisteren ;-).

De rit gaat door de westelijke Apennijnen met prachtige vergezichten (waarvoor ik direct wel een stop maak, ben net 5 minuten op pad :-), smalle weggetjes en heel veel haarspeldbochten, naar de Middellandse Zee. Het laatste deel van de route gaat over de Via Aurelia, met een tussenstop in Carrara, in de omgeving liggen de marmergroeven, waar het wereldberoemde witte marmer vandaan komt. Er zijn 300 groeven verspreid over 3 valleien.
Ik zou kunnen parkeren bij het stadion, maar dat kan ik niet vinden, dus hier en daar gestopt om de marmerplaten en fabrieken vast te leggen en de bus gewoon langs de weg geparkeerd, paste prima. Sta ik met mijn lens door een hek, gaat ineens het hek open, kon ik mooi de beelden fotograferen.

Op zo'n smal weggetje, zelfs met geparkeerde auto's, rijd ik door een dorpje naar beneden, oh jee een vrachtwagen, ik moet dus achteruit.
Geen probleem en de haarspelden gaan als vanzelf inmiddels.
Rijd zelf een stuk langs de kust en zie de zee, helaas geen parkeerplek te vinden voor mijn bus, jammer, had graag even op het strand geweest.
Eet mijn broodje op een parkeerplaats, zie ik nog een NKC camper, maar uhh, nummer 20, die hebben wij niet, maak een praatje, een ouder echtpaar gaan naar Corsica en Sardinië, ook prachtig.

De Via Aurelia is van oorsprong een verbinding uit de 2de helft van de 3de peeuw v.Chr. Ze liep van Rome via Pisa en Genua naar Arles in Frankrijk en had uiteindelijk een lengte van 960 km. Een andere belangrijke weg uit de Romeinse tijd was de Via Casia. Deze liep van Rome via Siena en Florence naar Lucca en was door haar breedte van groot belang voor snelle verplaatsingen van het leger.

Pisa is gelegen in de regio Toscane. Het is tevens hoofdstad van de provincie Pisa. De stad telde in 2015 89.940 inwoners, Pisano (enkelvoud) en Pisani (meervoud) genaamd. De stad ligt aan de rivier de Arno en is natuurlijk vooral beroemd om zijn scheve toren, één van de beroemste monumenten ter wereld. In de middeleeuwen was Pisa een van de vier maritieme republieken van Italië, samen met Venetië, Genua en Amalfi. In de 12e en 13e eeuw beleefde Pisa zijn glorietijd en veroverde de stadstaat onder andere Sardinië. In 1284 werd Pisa echter verslagen door Genua, en in de 14e eeuw maakte verzanding van de haven scheepvaart en handel onmogelijk. In 1406 werd Pisa veroverd door de Florentijnen en was het definitief gedaan met de zelfstandigheid. De middeleeuwse periode viel samen met het hoogtepunt van de economische en politieke macht van Pisa. Het behoorde later tot het Groothertogdom Toscane tot het in 1871 opging in Italië. De wellicht bekendste Pisano ooit, Galileo Galilei, heeft zijn naam gegeven aan de internationale luchthaven van Pisa, de belangrijkste luchthaven van Toscane.
Maar Pisa is veel meer dan alleen de toren, het is ook de thuisbasis van het buitengewone gebouwencomplex dat bekend staat als het Piazza dei Miracoli (Plein van de Wonderen), met zijn prachtige kathedraal en doopkapel. De meeste bezienswaardigheden bevinden zich rond dit plein, het oudste deel van de stad. Veel toeristen blijven hier hangen, wat betekent dat je in de rest van de stad nauwelijks toeristen tegenkomt. Loop weg bij de toren en ontdek de oude stad met paleizen uit de Renaissance, middeleeuwse torenhuizen, kerken in romaanse en gotische stijl, de botanische tuinen (een van de oudste in Europa, onlangs gerestaureerd) en de rivier de Arno, die je kunt het bewonderen door door de oude straten, Lungarni genaamd, te wandelen. Pisa herbergt een belangrijke universiteit, opgericht in 1338, en de Scuola Normale Superiore, geopend in 1813.
De scheve toren ‘Torre pendente di Pisa’ hoort bij de naastgelegen kathedraal ‘Duomo di Pisa’. Als sinds het begin van de bouw in 1173 ging het mis met de toren. De 1e verdiepingen werden scheef gebouwd. In de jaren erna heeft men telkens, met nieuwe verdiepingen, het gebouw weer recht proberen te krijgen, maar dat is niet gelukt. Om veiligheidsredenen zijn er verschillende pogingen gedaan om te voorkomen dat de toren werkelijk om zou gaan vallen. De toren is zelfs een tijdje gesloten geweest voor publiek. Na de laatste renovatie in 2008 zou de toren stabiel zijn verklaard.
De middeleeuwse ‘Duomo di Santa Maria Assunta’ is, naast de scheve toren, het beroemdste gebouw van Pisa. Zowel de binnen- als de buitenkant is magnifiek. Als een los onderdeel van de Duoma di Santa Maria Assunta is, omstreeks 1152, de doopkapel gebouwd. Het is nog altijd de grootste doopkapel van Italië. Het doopvont is ontworpen door Guido da Como en dateert uit 1246.

Deze keer ben ik zelfs te vroeg op de camping, geen probleem, mag een lootje trekken voor een plekje, sta gezellig naast Alie en Jan deze keer. Hier hebben ze schaduwdoek boven de plek, dat is best fijn, want het is goed warm inmiddels. Beetje relaxen, kletsen en lekker het visje (van de Lidl gisteren) op mijn bbqtje gebakken voor in de salade, heerlijk!

Na het eten wil ik nog wel naar de scheve toren lopen en vraag wie er mee wil, nou dat zijn er best veel, bijna de hele groep gaat mee. Ik wandel gezellig samen met Marianne en Marja.
De camping linksaf. Na de tunnels onder de spoorbanen rechtsaf. Verderop linksaf onder de poort door en zo wandel je in een klein kwartiertje naar het plein.
Prachtig met het avondlicht (blauwe uurtje) iets koeler en gezellig druk, leuke terrasjes en kraampjes, wil toch nog wel iets meer van Pisa zien.

Morgen weer iets gaafs op het programma Cinque Terre, ik ga slapen, welterusten.

Mooie dag was het weer. Aardig wat jaren geleden zijn wij ook in Pisa geweest. We waren er snel op uitgekeken. We maakte al snel een ritje naar het strand. Dat was ook lekker. Ook zijn we met een personenauto in Carrara helemaal omhoog gereden. We kwamen ook heel veel grote vrachtwagens tegen, maar dat deerde ons niet. Vrij ver naar boven is het net of er sneeuw ligt. Allemaal schaafsel van het marmer, maar dan in een laagje van ongeveer 3 a 5 cm. En wat zal je genieten van de Cinque Terre. Wij deden het ooit vanuit Pistoia. Het is er echt prachtig zeker als het zonnetje schijnt. Leuk ook om nog een bootje te pakken, dan heb je weer andere foto's. Je bent er bijna! Groet, Ron