Dag 3 Delhi

India, Delhi

Vandaag de fietstocht. Vroeg uit de veren, om 05.30 uur op, Lies gewekt, om 06.00 uur worden we opgehaald en naar het beginpunt gebracht. Er staan prachtige oranje fietsen op ons te wachten, gesponsord door de KLM.

Wat een ervaring, fietsen door de chaos van oud Delhi en ja, een stuk viezer en nóg meer op straat slapende mensen. Je moet er doorheen kijken, dan is het toch écht een belevenis. Het is een soort cyclecross én, we moeten links rijden, een uitdaging op zich. De weg bestaat alléén maar uit kuilen, dus rammelen is het wel.

Onderweg, langs de kant van de weg, in een smal steegje, waar je niets verwacht, krijgen we heerlijke chai thee, een kruidenthee met veel suiker en melkpoeder. De gids trakteert ons op chocoladekoekjes. Lekker, want we hebben nog niets op. Praten met een Engelse medefietser, zij fiets met een cameraatje op haar hoofd, vragen haar kaartje en kunnen na de vakantie het filmpje krijgen.

We stoppen bij de "spicemarket" een lopen naar het dakterras. Wát gaaf, een uitzicht op de handelende mierenhoop. De reuk van de kruiden, met name de komijn en kummel, beneemt ons de adem en we kuchen wat af. Het is geweldig om dit te zien. Op het terras wonen de handelaars gewoon in de open lucht, koken daar en wassen zich onder een kraantje.

We fietsen een klein stukje door New Delhi, prachtige, enorme huizen, die nóóit verkocht worden en altijd in de familie blijven, zo is dat hier geregeld!

Rond 09.30 uur stoppen we bij een restaurantje, waar we zelf snel aan voorbij gegaan zouden zijn, maar schijn bedriegt, we hebben een heerlijk ontbijtje gegeten en ons gewaagd aan dé eerste curry van deze vakantie.

We fietsen terug naar het beginpunt, waar we door onze chauffeur worden opgehaald, wel weer even geduld hebben, wat het duurt een stief kwartiertje, een uur dus. Al toeterend rijden we door het verkeer, want de toeter is een soort verlengstuk van de Indiase chauffeur, lijkt het. Terug naar het hotel voor twee uurtjes relaxen en dan op voor de gratis tour.

Om 14.00 uur worden we opgehaald door een tourist taxi en deze brengt ons 15 km buiten Delhi. We rijden door een sjieke wijk met zij aan zij ambassades, je kunt het zo gek niet bedenken, elk land is hier vertegenwoordigd. Onze chauffeur verteld hele verhalen in Indiaas Engels, we snappen er geen bal van, behalve af en toe een woord, heel grappig dat taaltje.
Na een kleine drie kwartier waren we bij Qutub Minar, een prachtig complex om de ongelovigen te laten laten geloven door het zien van zoveel architectonische schoonheid.

Na een uur gaan weer stukje terug naar Humayns Tomb, weer een indrukwekkend complex gebouwen.

We komen weer samen met onze reisgenoten en gaan naar de laatste stop voor vandaag, de parlementsgebouwen.

Om 19.00 uur terug in het hotel voor een babbeltje met onze gids, ja hij is er! Badam is zijn naam.

Dan heerlijk eten in een restaurantje met z'n zessen én we wagen ons weer aan de curry, heerlijk met kip deze keer.
Beetje haasten, want om kwart over tien worden we opgehaald voor de treinreis.

Pff sjouwen met de tassen, trap op trap af.
En om 23.00 uur mochten we instappen. We slapen in de bovenste bedjes, achteraf de beste plek.
Slaapilletje en oordoppen in en slapen tot morgen zeven uur, dan zijn we in Bikaner.

Vertrek 23.20 u aankomst 07.20 uur ruim 700 km.

hoi Yv, leuk om met je mee te lezen over jullie belevenissen. al mijn herinneringen aan India komen weer goed boven. lijkt mij ook gaaf om door Delhi te fietsen. Neem wat koek of toast mee voor in de trein!

Patrick 2014-04-11 08:54:53

Jeetje dat zal wel wat zijn al die mensen liggend op straat brrr Ik vertrek voor een weekend Limburg, eens kijken wat er bij mij te beleven is.... dag lieve meisjes, doe voorzichtig!

Margreet 2014-04-11 08:55:50

Wat geweldig je zo te kunnen volgen! En wat een andere wereld, bijna niet te geloven! Ik kan me voorstellen dat het veel indruk maakt! Veel plezier samen1