Dag 8

Nederland, Het Hogeland

Wat gaat de tijd toch snel, ben al een week op pad en vind het top.

Vannacht bedacht een mug me lekker te gaan pesten. Ik snel nog het uv lampje opgehangen, Maar hij besloot het lampje links te laten hangen. Vanmorgen bleek het hor van het wc luikje te zijn opengegaan, dus dat kiertje had hij gevonden, toen ik naar bed ging was het mugvrij, dacht ik tenminste, maar die krengen verstoppen zich ook graag tot jij net lekker gaat slapen.

Vandaag weer een stukje zakken, ik was de afgelopen 2 dagen op het meest noordelijke deel van mijn tocht en bijna het meest noordelijke van Nederland (op de eilanden na).
Weer een leuke autorit bedacht, even terug naar Zoutkamp en via Appingedam naar Exloo, waar Ruby en Martijn aan het eind van de dag naar toe komen voor een dag of 3, gezellig!

Jullie lezen me weer, fijne zondag allemaal!

Terug naar Zoutkamp, camper weer op de ijsbaan geparkeerd en weer op zoek naar de gekleurde huisjes, maar kon ze weer niet vinden en dus maar aan de lokale hangouderen gevraagd, die lekker aan het kletsen waren op de bankje in de haven. Ook nog naar de andere kant van de haven gelopen, daar lagen de wat oudere en grote schepen.

Volgende stop vandaag is Appingedam, waar dé bezienswaardigheid, de hangende keukens zijn, ik ben benieuwd. Rij zover mogelijk door naar het centrum, waar ik de bus kan parkeren op een parkeerterrein voor personenauto's. Ik zet hem met de achterkant (de fiets) in de heg, dat past precies. Vraag even aan de dame die haar glas in de glasbak deponeert, waar het centrum en de keukens zijn, loop maar daar tussendoor dan kom je op een brug en links zie je de keukens hangen, jeetje zó dichtbij :-) idd nog geen 3 miniuten lopen.
Om precies te zijn, zijn het maar 3 hangende keukens, maar wel erg bijzonder om te zien. Het dorpje is prachtig, veel middeleeuwse huizen en gebouwen, mooi gerestaureerd. Loop rond en bekijk nog de Nicolai kerk.
Het oudste deel van de kerk dateert uit het begin van de 13e eeuw. Mogelijk heeft er op die plek al eerder een kerk gestaan. In 1225 werd een zaalkerk gebouwd, gewijd aan Maria. De groei die de stad Appingedam in de middeleeuwen doormaakte, zorgde er waarschijnlijk voor dat de kerk al in de tweede helft van de 13e eeuw werd uitgebouwd tot een kruiskerk met een westtoren. Het koor werd daarbij vergroot, maar werd in het begin van de 14e eeuw alweer verder uitgebouwd en kreeg toen een vijfhoekige afsluiting. In 1331 was de kerk nog aan Maria gewijd, maar enige tijd daarna moet Nicolaï (Sint-Nicolaas) de beschermheilige zijn geworden. In 1408 wordt zijn naam als eerste genoemd in combinatie met de kerk. In de 15e eeuw werden de zijbeuken van de kruiskerk uitgebouwd tot de huidige hallenkerk. De uiteinden van de zijbeuken zijn nog goed te herkennen, doordat de uitbouw zich kenmerkt door grote gotische spitsboogvensters, terwijl de oorspronkelijke zijbeuken kleinere rondboogvensters hebben. De zijbeuken werden in het begin van de 16e eeuw afgesloten met een zuiderkapel (de Jozefkapel) en iets later ook een noorderkapel (de Mariakapel).

En zo ben ik van Friesland, naar Groningen nu afgezakt naar Drenthe, op weg naar Camping Exloo.
Ik ben redelijks betijds op mijn bestemming, de receptie is niet open, ik moet een telefoonnummer bellen, zo gezegd zo gedaan, Joop neemt op met "hallo Yvonne" mijn telefoonnummer had hij opgeslagen, bijzonder toch. Ik kom eraan hoor, dan breng ik je naar je plekje. Op zijn fietsje komt hij aangesjeed, een klein manneke in het zwart met een zeemanspet op. Ik krijg een plekje links achterin, hij sluit de stroom aan en noteert de meterstand. Hij fietst weer weg op naar de volgende binnenkomer.
Maar ik bedenk al snel dat dit niet mijn plekje wordt, de camperdame naast me zit loeihard via de speaker te telefoneren. Ik rij naar de overkant en ga onder twee bomen staan, mooi plekje met ochtend-en avondzon, naast de kraan en de stroompaal. Ik bel het zwarte manneke en zeg dat ik verplaatst ben, hij komt er zo aan voor de stroom en de meterstand, mag ff duren, want een half uur later bel ik nog maar eens, hij komt er nu toch echt aan.
Sta prima daar, hij vindt het goed.

Tegen vijven arriveren Ruby en Martijn, Ik krijg een kado voor het klussen. Een Omnia oventje, top, dat wilde ik heel graag voor in de camper. Google het maar even, echt heel gaaf. Zij hebben hun eigen tentje mee. Ze staan gezellig naast de achterzijkant van de camper, motoren erachter, goed geregeld, alles mag hier.

We bestellen eten, wat bezorgd wordt op de camping, alles kan tegenwoordig. Je moet er wel even op wachten, zo'n anderhalf uur :-) maar het was heerlijk en zoveel dat we er morgen weer van kunnen eten, broodje erbij en klaar is Kees.

Ondertussen wordt hier druk jeu de boule gespeeld, de halve camping is leeggelopen om mee te doen. Morgen om 10 uur gezamelijk koffiedrinken, het lijkt "we zijn er bijna" wel. Ons kent ons, is gezellig, zei het manneke, je moet echt komen hoor. Hoor je meteen wat hier echt mooi is in de omgeving :-). Denk dat wij het maar overslaan, we kijken morgen met zijn drietjes wat we gaan doen.

Ik wilde toch nog, al is het wat later dan gewoonlijk, mijn verhaal doen, anders loop (schrijf) ik het niet meer bij en krijg ik ontevreden volgers :-)