Dag 28 Stadsbezoek Santiago de Compostela

Spanje, Muros

Het uur heb ik nog niet terug, ik verslaap me bijna. In mijn onderbewustzijn door Ria wakker gemaakt, gelukkig. Ik heb nog tijd voor de was en de douche, zelfs mijn broodje hoef ik deze keer niet in de bus op te eten. Vandaag gaan we Santiago de Compostela bezoeken onder leiding van een gids én wat een leuke gids, hij spreekt Nederlands, zelf aangeleerd, hoe knap is dat, sommige mensen spreken nog geen normaal Nederlands na 40 jaar.

Santiago de Compostela is al ruim 1000 jaar een van de belangrijkste bedevaartsoorden van Europa. Het begon allemaal met de ontdekking van het graf van Jacobus in de negende eeuw. Tijdens de Middeleeuwen was het pelgrimspad een van de drukst begaande wegen op het Europese vasteland. Pelgrims vertrokken vanaf hun huis, waar dat ook lag en keerden eveneens te voet weer naar huis terug. Sommige gelovigen waren maanden, zo niet jaren onderweg. Na een dieptepunt, wat aantallen pelgrims betreft eind jaren zeventig, begon het tij in de jaren tachtig te keren. Mensen op zoek naar spirituele verdieping of op zoek naar zichzelf herontdekten het pad (El Camino de Santiago) en al snel werd het de toeristische attractie van wereldformaat die het nu is. Tegenwoordig lopen niet zozeer gelovigen het pad, maar dient het vooral ter bezinning op een jachtig en vaak te druk bestaan. Het centrum van de stad staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Zoals je kunt verwachten van een bedevaartsoord heeft deze stad bijzonder veel kathedralen en religieuze musea. De historische autovrije binnenstad met haar stenen huisjes poortjes is een bezienswaardigheid op zich. Al die blijde pelgrims die aankomen, dag in dag uit, geeft Santiago de Compostella een bijzondere sfeer. De Kathedraal van Santiago de Compostela is de hoofdkerk van het aartsbisdom Santiago de Compostela. De kathedraal heeft de vorm van een kruiskerk. Zij werd vanaf 1077 onder Alfonso VI van Castilië gebouwd op de resten van een eerdere kerk uit 800. Volgens een legende zou het graf van de apostel Jacobus, een van de discipelen van Jezus, zich hier bevinden. Zijn stoffelijk overschot zou, nadat hij in Palestina was onthoofd, in een stenen boot zijn gelegd waarin twee van zijn discipelen meereisden. De boot bereikte vanzelf de Galicische kust, waarna het dode lichaam werd begraven in de berg Libredón. Over het graf verrees een machtige basiliek. De kathedraal is 97 m lang en 22 m hoog. Het zuidportaal is in romaanse stijl, het westportaal is barok en de noordkant neoclassicistisch en het heeft een gotische kloostergang. De Botafumeiro is een circa 1,60 m groot wierookvat gemaakt door de goudsmid José Losada in 1851. Hij wordt op hoogtijdagen door het dwarsschip heen en weer gezwaaid aan touwen die onder de vliering zijn opgehangen. Het is een beroemde toeristische attractie. Als je de rechteringang van de kathedraal neemt, dan kom je bij het kathedraalmuseum (Museo Catedral). Het museum, deels gevestigd in een zestiende eeuws klooster, bevat een indrukwekkende verzameling religieuze kunst en meer informatie over de botafumeiro, het grandioze wierookvat in de kerk die meer dan 20 meter hoog is. Praza de Obradoiro is het kathedraalplein waar dagelijks vele pelgrims arriveren. Midden op het plein vind je de aanwijzing ‘kilómetro 0’: bestemming bereikt. Behalve de kathedraal kun je andere bijzondere gebouwen bekijken rondom het plein. Aan de westkant van de Praza staat Pazo de Raxoi, vroeger een paleis en nu het gemeentehuis. Een spectaculair hotel is Hostal de los Reyes Católicos, een voormalig ziekenhuis gesticht door het koningspaar Ferdinand en Isabella. Vanuit het hotel kijk je uit op de facade van de kathedraal. Cidade da Cultura Een gigantisch project naar ontwerp van een groep architecten onder leiding van Peter Eisenman. In 1999 is een internationale wedstrijd uitgeschreven om een cultureel centrum te bouwen op Mount Gaiásge bij Santiago. Het doel was om Santiago de Compostela het culturele centrum van Galicië (en van Europa) te laten worden. De bedoeling was dat het cultureel centrum de vorm zou krijgen van een nieuwe berg. Ook werden de gebouwen ontworpen in de vorm van de St. Jacobsschelp, het symbool van de Santiago wandelaars. Van het hele project zijn op 2 na de gebouwen gerealiseerd. Doordat de kosten meer dan verdubbeld zijn en de bezoekersaantallen duidelijk tegenvielen, is de bouw in 2013 definitief stop gezet. Het Internationaal Art Center en het Scenic Arts Center zullen niet worden gebouwd. Wel gerealiseerd zijn o.a.: de bibliotheek, het archief, het museum en het muziektheater. Het is een zeer bijzonder project, een bezoek waard!

De bus zet ons af op het busstation, bussen mogen de stad niet in. We lopen naar het grote plein via de universiteitsstraat met uitleg van onze gids over de gebouwen die we tegenkomen.
Wat is het druk, zoveel pelgrims.
Als ik het plein oploop wordt het me even teveel, voor dit heb ik zoveel gelaten en gegeven, voor niets achteraf. Rinus komt direct naar me toe, de lieverd. Misschien is het zelfs wel goed dat ik hier ben, dé definitieve afsluiting. Later komt hij nog even vragen hoe het gaat. Heel goed!!
We gaan een cappuccino drinken, nog niet zo lekker gehad, met een stuk citroencake, daarop kunnen we wel weer verder wandelen. Alles is gecentreerd rondom de kathedraal en het indrukwekkende plein.
We genieten van een heerlijke tapas lunch, met heerlijke wijn, daarna hebben we 2 uurtjes de tijd om zelf op ontdekking te gaan. Ik ga nog even terug naar het plein, wat nu prima voelt. Bezoek de kathedraal en loop door smalle straatjes op zoek naar souvenirs voor mijn (bekende) plankjes.
Ik loop op mijn gemak terug naar het busstation, waar de rest van de groep langzaam verzameld.
Een uurtje later zijn we weer bij onze hutten, zoals de meesten hun camper noemen :-).
Drink een biertje bij Ria, die vandaag niet is meegegaan vanwege haar voet en lekker van het strand heeft genoten.
Warm eten hoef ik niet meer na de lunch van vanmiddag, maar een stuk stokbrood met een gebakken eitje gaat er nog wel in.
Na het opruimen van de was, een bakkie koffie bij Annette en Carien weer mijn Coco opzoeken, het is inmiddels best fris geworden, dus ga lekker naar binnen.
Schrijven, foto's uitzoeken en nog een stukje lezen.

Welterusten voor straks, tot morgen lieve volgers.

Ha Yvonne, Ik voelde de gevoeligheid van dit bezoek van tevoren aankomen. Volgens mij niet raar. Prima om het een afsluiting te laten zijn. Je komt volgens mij vaak goede gidsen tegen. Op naar morgen. Lieve groet Ron

Ron 2023-06-18 00:02:16

Wat een prachtig avontuur. Laat het allemaal maar lekker gebeuren op deze magische plek. Liefs💜

Angela 2023-06-18 09:10:10

Fijn dat je deze emotionele plaats met een goed gevoel hebt afgesloten. Liefs Ina.