Stadswandeling Trier

Duitsland, Trier

Het is mistig, ja logisch met al dat vocht en nu een beetje opwarming, maar helaas is de regen het land nog uit volgens buienradar. Maar ik zie het wel, mijn Zuidwester weer aan en pet op.
Trier "here I come".

De opdracht tot de bouw van de stad werd gegeven door de Romeinse keizer Augustus in 16 v.Chr. De stad heette oorspronkelijk Augusta Treverorum en was bedoeld als hoofdstad van de Romeinse provincie Belgica Prima. Een historisch monument in de stad is de 2e-eeuwse Porta Nigra, de best bewaarde Romeinse stadspoort ten noorden van de Alpen. Er zijn nog verschillende andere monumenten uit de Romeinse tijd, bv. de Basilica, de Keizerthermen, de Barbarathermen en het amfitheater. Ook uit latere perioden heeft Trier veel monumenten, waaronder de 11e- tot 18e-eeuwse Dom waarvan de bouw reeds in de 4e eeuw begon, en vele andere kerken. De Romeinse monumenten, de Dom en de Onze-Lieve-Vrouwekerk zijn sinds 1986 geklasseerd als UNESCO-werelderfgoed.
Door zijn rijke verleden en vanwege zijn ligging in het Moezeldal heeft Trier een aantrekkingskracht onder toeristen. De stad is daarnaast een centrum van wijnhandel. Tevens is Trier bekend als geboorteplaats van Karl Marx. Zijn geboortehuis is sinds lang ingericht als museum het Karl Marx-huis. De Heilige Eucharius is de patroonheilige van de stad.

Er is veel te zien, of dat allemaal in een dag te doen is, ik weet het niet. Doe rustig aan en dan doe ik morgen ook nog een stuk. Ik heb (nog) de tijd.

Op een kleine en een grote bui na, heb ik het vandaag droog gehouden. Ik heb mijn fiets geparkeerd bij de Porte Negro, het beginpunt van de wandeling, maar het begint te regenen en er staat zo'n treintje voor de tourist office, dat neem ik, dan zie ik alles vast in vogelvlucht en ik zit droog, dat dachten meer mensen, het zit knap vol. Trouwens er zijn heel veel Nederlanders hier, lekker dichtbij voor een stedentrip.
Het ritje duurt 3 kwartier, precies mooi, het is het principe "hop on hop off", ik blijf zitten want loop mijn route strakjes. Als ik terug ben haal ik eerst een stadsplattegrond en de dame van de to wil de wandeling wel aantekenen op de kaart, wat aardig!
Ik koop een pasje om in diverse gebouwen en musea te kunnen, waar toegang voor betaald moet worden, ook weer goed geregeld. Nou is, als ik het over goed regelen heb, ook de fietspaden, geweldig! Je deelt een pad met de voetgangers, nergens kom je op de autoweg. Ook langs de Moezel is een geweldig fietspad. Top hoor.

Ik heb 80% van alles gezien, toen hadden mijn benen het wel gehad. 6 uur onderweg geweest, behalve in de treintje én een broodje bratwurst happen, niet gezeten :-).
6,8 km lopen en 10,3 km fietsen het is mooi geweest. Morgen ga ik terug om het laatste stukje te ontdekken en de musea te doen. En als het toch nog teveel is, blijf ik overmorgen ook nog lekker hier.

Even beetjes omhoog en dan lekker koken, gnocchi met groenten, het was heerlijk.

Fijne avond verder, gute nacht Freunde.