Dag 19

Nederland, Meppel

Vanochtend vroeg uit de veren, het is toch nog prachtig weer geworden, dat was vannacht wel anders, storm en slagregen hebben me uit mijn slaap gehouden, wat een lawaai op het dak van de camper, de eikeltjes zijn allemaal uit de bomen, waar ik onder stond, gewaaid , soms met een knal op de camper naar beneden gekomen, er hangt er geen een meer in. Ben een paar keer, met zaklamp gewapend, eruit gegaan om naar buiten te kijken wat er gebeurde.
Ik ga dus snel op pad om nog van de zon te genieten voordat het weer gaat regenen, want dat is wel de voorspelling voor vandaag. Alleen nog even mijn fiets op de drager zetten, eten en douchen, dan ga ik weer op weg.
Heb alle adviezen ter harte genomen (van Ina en van mijn campingburen) het eerste stopje maak ik in Oud-Avereest een piepklein dorpje, heel kerkelijk, prachtige boerderijen en huizen, maar verder niets te beleven, loop even rond, eigenlijk meer de hoofdstraat op en neer voordat ik verder ga naar het bos "de Zwarte Dennen", ook wel Boswacheterij Staphorst genoemd.

Het staatsbos is tussen 1930 en 1940 aangelegd op arme gronden door werklozen uit het westen van Nederland. Ze werden verplicht daar te werken in het kader van werkverschaffing vanwege de crisistijd die toen voor grote werkloosheid zorgde. Het uiteindelijk doel van de bosaanleg was houtproductie. Er groeien niet alleen fijnsparren, Japanse lariksen, douglassparren, Corsicaanse- en Oostenrijkse dennen, maar ook eiken beuken en berken. Een klein deel van het gebied bestaat uit heide en vennen en plassen die zijn ontstaan door vervening. Het bos wordt in de eenentwintigste eeuw door houtoogst en herplant met loofbomen gevarieerder en natuurlijker. In het gebied komen veel wilde dieren voor, zoals reeën, dassen, eekhoorns, ransuilen en adders.

De wilde dieren ben ik niet tegen gekomen, maar wel heel veel prachtige paddestoelen, mijn knieën (van mijn broek) zijn groen geworden van het knielen.
Ik loop een recht pad om de weg niet kwijt te raken, jullie kennen mijn oriëntatiereputatie, die is er misschien een heel klein beetje inmiddels, maar ik neem geen risico mijn auto niet te kunnen terugvinden :-)
Eet lekker een boterham in de camper, voordat ik weer op pad ga naar Rouveen, nog zo'n piepklein kerkelijk dorpje. Máár er staat wel een visboer op het plein en daar haal ik een lekkerbekje om te snoepen en voor vanavond een lekker stukje gerookte zalm voor bij de pasta. Ik was ook bij de bakker voor iets zoets, maar daar was niemand, dus ben ik maar weer weg gegaan, jammer voor de bakker én ook voor mij natuurlijk ;-)

Half uurtje rijden naar Zeewolde, nu weer eens over de grote weg, dat is lang geleden, even lekker doorkachelen, zoals "de Kneet" het zou zeggen.
Mag zelf een plekje zoeken, waar niets staat is vrij en er staat ook hiet nietzoveel meer, dus keuze genoeg. Kies een hoekplekje, weer lekker dwars onder de bomen, met de deur naar het veld, zie ik nog wat. Én ook hier huisdieren en wel gezellige bruine kippen én ook nog eens heel tam, ik ga de stroom in het kastje doen en ineens zit er gewoon een in de camper, ik doe het hor dicht en wil aan de andere kant mijn fototoestel pakken, maar ze is me te slim af, doet gewoon het hor open en springt er weer uit en verdwijnt onder de heg, dus jullie moeten me maar geloven op mijn mooie bruine ogen ;-), heel grappig. Morgen maak ik een foto van ze, oh nee, morgen ga ik eitjes zoeken.
Fiets en drager eraf, gas aan, spulletjes op zijn plek, keukengerei aan de haakjes en drinkwater halen.
Loop terug, zegt een mevrouw van de laatste caravan "je hoeft niet zo ver te lopen hoor", daar is ook een kraan, had ik even niet gezien, staat verscholen in de bosjes, met een soort nepboomstam eromheen, goed gecamoufleerd dus.
Raak met haar aan de praat en van het een komt het ander, ze is geboren en getogen in Gouda, heeft op de Willen de Zwijgerschool gezeten en haar ouders woonden op de Kaagwerf, een paar huizen verder dan mijn ouders woonden én waar wonen ze nu? in Heerhugowaard, hoeveel toeval kun je hebben :-) hoe was het ook alweer, in 4 stappen kom je ergens bij elkaar en zo is het wel weer.

Het gaat een beetje druppen, maar tot nu toe mooi weer gehad, voor wat er voorspeld was is het meer dan meegevallen, hoop dat het morgen ook zo is, kan ik nog een lekker stukkie fietsen, heb alweer wat knooppunten op een rijtje, nou in een rondje :-) gezet.

De kachel doet het ook, het enige wat ik (we) nog niet had(den) geprobeerd, het is een beetje fris en de kachel maakt het lekker behagelijk.

Vroeg mijn mandje in, beetje lezen en wat uurtjes inhalen van de verloren slaap door de kletterende stortbuien vannacht.