Nog één dagje

België, Doornik

Gisterenavond nog naar buiten gegaan om de cp met verlichting te fotograferen én de volle maan.

Blijf ik of blijf ik niet? Ik blijf, ondanks het weer niet zo best is, maar vooralsnog is het droog, ga ik toch straks Doornik, of zoals het in het Frans heet, Tournai in.

Maar eerst relaxen, een lekker ontbijtje, een kattewasje, want een douche is hier niet en om midden op de cp mijn buitendouche te gebruiken, dat doe ik maar niet ;-).
Én mijn voorlopig laatste boek uitlezen "De Party crasher van Sophie Kinsella" een aanrader met een lach en een traan, ik zou toch thuis ook eens meer moeten gaan lezen, maar het komt er nooit van, ik ga het toch maar weer eens proberen.
En wachten tot de zon zich laat zien, dan kan nog wel even duren, want het wordt inmiddels wel erg donker :(.

Ik had het nog niet opgeschreven of ik zie de zon tussen de wolken door verschijnen, ga snel mijn spullen pakken en stap op mijn fietsje, 4,5 km is het naar het centrum, ik heb een mooie stadstour gevonden, die ik op de fiets ga doen.

Doornik (Frans: Tournai, van het Latijn Turnacum) is een Belgische stad gelegen aan de Schelde in de provincie Henegouwen in het Picardische deel van Wallonië. De gemeente telt bijna 70.000 inwoners en is qua oppervlakte de grootste van het land. Na Tongeren wordt Doornik beschouwd als de oudste stad van België. Het was een hoofdstad van het Frankische rijk en heeft ook daarna een cultuurhistorische rol van belang gespeeld. Sinds 2008 is het deel van de Eurometropool Rijsel-Kortrijk-Doornik.
Doornik bestond al in de Romeinse tijd onder de naam Turnacum en kende haar hoogtepunt tijdens de 1e en 2e eeuw. De stad werd gesticht aan de Schelde op de kruising van heirbanen. De politieke onrust en de invallen maakten een einde aan deze bloeitijd en in de 3e en 4e eeuw kende de stad een krimp en werd ze versterkt. Voor meer geschiedenis go to wikipedia :-).

Het is een oude stad met zelfs nog gebouwen overgebleven uit de Romeinse tijd. Maar ook het bijzondere Jugendstil kom je hier tegen.
Veel kerken en zelfs een kathedraal, ik
hoor jullie denken "heeft ze die nog niet genoeg gezien", nee nooit, ik vind kerken indrukwekkend en heeft een lijntje naar mijn verleden.
Ik fiets langs de Schelde met een prachtige brug. Er is en wordt hier veel aan restauratie/renovatie gedaan. Het grote plein is middeleeuws met rondom statige panden én heel veel terrasjes, nog niet druk bezet, maar het is maandag en niet zo heel mooi weer, dus ja. Standbeelden en monumenten, mooie musea, waaronder " des Beaux arts" en het tapijten museum, ik ga er vandaag niet in.
Tournai is een mengeling van gebouwen uit vele eeuwen en daardoor interessant.
De foto's zeggen veel, denk ik.

Halverwege de middag ben ik weer terug bij Coco, het is stil op de cp, maar de koeien en paarden lopen om me heen.

Morgen op huis aan, wat zal dat wennen worden.

Tot morgen of overmorgen voor het laatste verslag.

Ha Yvonne, Het zit er bijna op. Jammer om niet weer te kunnen lezen. Binnenkort een keer een bakkie samen drinken? Lieve groet! Ron

Ron 2023-07-03 22:17:09

Ook weer een mooi dorp met heel oude gebouwen en cathadraal heel mooi, goeie reis morgen, Coco kan de stal bijna ruiken ;-)