Dag 18

Nederland, Meppel

Goedemorgen lieve volgers, leuk jullie reacties op mijn schrijven, meestal reageer ik daar ook even op, maar dat zien jullie alleen maar, als je je eigen reactie opzoekt, volgens mij, kijk maar even.

Ik ben lekker rustig opgestart, beetje uitgeslapen en het gebruikelijke ochtendritueel én het is nog steeds mooi weer, mistig begin, maar inmiddels alweer aardig open getrokken.
Ik ga toch weer een stukkie fietsen, even naar Havelte en Nijveveen, verder niet zoveel vandaag, toch nog een beetje relaxen :-).

De camping is aardig uitgestorven, op een paar plekken na is het leeg hier, lekker rustig, geen Country muziek :-)

Geen knooppuntenroute vandaag, maar gewoon recht op het doel af met Google maps naar de Havelterberg en wel Hunebed D 53 en D 54.
Ik fiets grotendeels door de enorme akkers met mais, de mais is al geoogst en nu worden de stelen gehakseld, of hoe dat ook moge heten.

Ina, ik heb je schoen gevonden hoor, die had je wel even in de prullenbak mogen gooien :-)
Én mijn kerstboom heb ik ook alvast uigezocht, een heel veld vol in alle soorten en maten.

D 53 is het op een na grootste Hunebed van Nederland en groot is deze idd, bijna 18 meter.
In 1918 werd dit hunebed wetenschappelijk onderzocht. De dekstenen die door de eeuwen heen van de draagstenen waren gegleden werden teruggelegd. Bij dit onderzoek werden scherven van ca 665 potten gevonden in een 35 cm dikke bodemlaag, maar ook vuurstenen, bijlen, kralen en een pijlpunt werden gevonden. Ook werden er crematieresten van zeker 5 mensen aangetroffen en dierenresten waaronder 2 berenklauwen, nee, niet die met satésaus :-)
Een medebezoeker vertelt me dat de Duitsers in de tweede wereldoorlog de hunebed hebben afgebroken ten behoeve van de aanleg van een landingsbaan. De stenen werden begraven in een gat van 7 meter diep en met zand bedekt, zodat deze niet als herkennigspunt konden dienen voor de geallieerden. Het vliegveld werd in 1944 en 1945 gebombardeerd. Na de oorlog in 1949 is het hunebed herbouwd. Omdat er in 1918 tekeningen waren gemaakt, kon het vrij exact worden gereconstrueerd.
Schuintegenover ligt hunebed D 54, iets kleiner, maar ook prachtig.
Het heeft iets, deze immens grote keien opgestapeld met een precizie die de eeuwen heeft doorstaan.

Fiets een stukje terug naar het Holtingerveld waar de schaapskooi is, maar de schaapjes zijn gevlogen, aan de wandel natuurlijk, alhoewel er staan wel een aantal verroestte exemplaren, maar die zullen ze vast niet bedoelen denk ik :-). Er staan nog wat kunsttukken in het weiland, vooral de mammoet is erg leuk.
Terug naar het dorpje, maar dat is niet echt veel, de natuur daar moet Havelte het van hebben, veel heidevelden, die net uitgebloeid zijn helaas, maar nog steeds prachtig. Ik neem de alternatieve route door het bos en kom voorbij Landgoed Overcinge, prachtig, geen toegang ivm een besloten feestje, het zou je locatie voor een feestje maar zijn, erg mooi.
In Nijeveen naar de molen en het oude kerkje. Én naar de Coöp, wat noodzakelijke boodschappen doen en verder door naar Oes (mijn) Stekkie voor de laatste middag en avond, morgen naar Zeewolde. Je fiets toch even snel wat km's, zo'n 32 km weer op de teller.

Bij Camping het Groene Bos heb ik gisterenavond nog even gereserveerd voor 2 nachten, maar ja de vakantie vergt zijn tol, ik heb geen notie meer van de datum en dag ;-) dus heb de verkeerde data doorgegeven, direct maar een mail gestuurd, zal geen probleem zijn, maar toch.

Ga nog lekker in het zonnetje zitten, even, want het gaat nu toch wel betrekken. Afrekenen en snel de afwas van gisteren doen. De overbuurvrouw had hetzelfde idee en met z'n tweeën mag niet, dus even gezellig gekletst op Drentse afstand, zo noemen ze hier de anderhalve meter. Ik doe de groeten van Ina en Frans, maar zij kan hen niet meer voor de geest halen, ze hebben al zoveel buren gehad vanaf mei.
Als ik de afwas heb gedaan giet het inmiddels flink, ik zet de teil maar op mijn hoofd en loop zo snel als de teil het toelaat naar mijn plekje.

Vanavond eet ik gekregen de buffelburger, ik ben benieuwd hoe die smaakt :-) ik laat het natuurlijk weten!

Fijne avond, ik ga weer opruimen na het eten. Heb een druk programma bedacht voor morgen, dus wil niet te laat vertrekken én ik moet voor 5 uur op de camping in Zeewolde zijn.