Dagje Diekirch en omgeving

Luxemburg, Diekirch

Goedemorgen zonder zorgen.

Brrrrrrr het is koud 11°, dat ben ik niet meer gewend :-), maar de zon schijnt ieg en zal het snel opwarmen, niet tot 30°, maar mag niet klagen met al dat mooie weer van de afgelopen, bijna 5 weken, trek wel een trui aan.

Ja, zolang ben ik al op pad, time flyes when you're having fun. De 30e kom ik weer thuis en dan ben ik op een paar dagen na 6 weken weg geweest. Wat een voorrecht!!

Nog anderhalve week genieten, waarvan de laatste week samen, een mooie afsluiting van een geweldige reis.

Diekirch (Luxemburgs: Dikrech) is een stad in het groothertogdom Luxemburg met zo'n 6200 inwoners, gelegen aan de rivier de Sûre of Sauer. De stad is hoofdstad van het gelijknamige kanton Diekirch en trekt veel toeristen. De stad heeft een lange geschiedenis, de St.-Laurenskerk is gebouwd op Romeinse fundamenten.
De mascotte van de stad is een ezel, en de jaarlijkse grote optocht staat in het teken hiervan. De oorsprong hiervan zou liggen in twee theorieën hieromtrent. Bij de aanleg van de spoorlijn Luxemburg-Troisvierges was men van plan bij Diekirch vele lijnen te laten samenkomen. Tegen dit plan zou veel protest zijn geweest waarbij de bevolking als provinciale groene domme ezels te grabbel zouden zijn gezet. Een tweede verklaring kan voortkomen uit het feit dat de heuvels rondom de stad alleen door ezels begraasd konden worden. In de 21e eeuw gebeurt dit niet meer, maar zijn de vrolijke balkgeluiden nog te horen rondom de stad. De stad is bekend vanwege de gelijknamige brouwerij, die een aantal grote panden in bezit heeft en de mouterij aan de rivier de Sûre wijst hierop. Onder bezoekers geniet de stad bekendheid door de voetgangerszone, 3 grote campings aan de rivier en de 'vriendelijke' omgeving.

Ik loop naar het dorp, ditmaal via de andere kant en ga op zoek naar ezels. In de Laurens kerk zouden ze is te vinden zijn, volgens de praatgrage meneer van de receptie. Ik ga het zien. Ik vind er zeggen en schrijven 2, 1 als wind wijzer op de toren en 1 verstopt in het orgel. Ik wil graag het oldtimer-en biermuseum bezoeken, jammer dan het een gesloten en het anders heeft nu alléén tractoren staan, wat heel aardig verteld wordt door de dame aan de kassa. Ik kom bij toeval langs het oorlogsmuseum, ga niet naar binnen, maar ook buiten is het eea te zien.
Voor een ijsje bij Dolomiti is het blijkbaar nog te vroeg, ook gesloten. Het is zondags rust en geen winkel open.
Lunchen met pancakes uit mijn eigen restaurant :-) ook heel lekker en meteen ontbijt voor morgen, waren er iets teveel om in één keer op te eten.
Het is prachtig weer en ga nog een stuk fietsen naar Ettelbrück, 7 km verderop, over het fietspad langs de Süre.
De natuur is schitterend, hier nog niets te zien van de naderende herfst, anders dan in Italië, waar de bomen al gingen kleuren.
Ook hier houdt het fietspad ineens op en moet ik verder over de autoweg, dacht anders te gaan, een mij tegemoet komende heer zei iets tegen me waar ik geen chocolade van kon maken, daar kwam ik dus snel achter, ik kon niet verder (doodlopend), maar dat zal hij dus wel gezegd hebben :-).
Ook in Ettelbrück is het zondag, alles dicht behalve Dolomiti, dé ijzaak, die zit hier dus ook, dat moet zo zijn, ik ga heerlijk van een amarenen coupe genieten in de zon. Het is tenslotte nog steeds vakantie.
Ik ben nog een aantal de tegengekomen onderweg, waaronder zelfs één echte, die mij wel heel erg leuk vond, ik kreeg zelfs een kopje van hem, hij was schattig lichtgrijs met vlekken.

Terug op de camping meteen alles weer op orde voor de etappe morgen naar Cadzand.

Het koelt heel snel af, na het eten én de afwas, naar binnen. Bellen naar huis, pindatten en jullie weten het, de zevende zus, want die moet wel uit voor volgende week :-).

Tot morgen lieve volgers!

Tot morgen. Morgen dus weer terug op Nederlandse bodem. Goede reis, en... Je bent er al! Groet, Ron

Ron 2021-09-19 21:06:55

Nog even Yvonne dan ben je op Nederlandsche bodem,genieten maar.