Dag 15 Rechtstreekse vlucht terug met Iran Air

Iran, Imam Khomeini International Airport

IR 725 – Teheran – Amsterdam – 07.45 -12.00
4076 km.

Vroeg uit de veren voor de rechtstreekse vlucht Teheran - Amsterdam.
4.00 uur wakker, ruim op tijd dus. Toch nog maar een kopje thee halen en uitchecken. Niet dus, was maar tot 05.00 uur, ook een ontbijtdoos was geen optie, dus straks maar iets op het vliegveld eten
Paspoort wordt straks aan Bahare teruggegeven.
Zoals elke dag zijn we allemaal ruim op tijd, ook Bahare, met paspoorten. Maar Ellis is er nog niet, Bahare gaat naar boven en ze blijkt gewoon nog op één oor te liggen. Intussen deel ik de paspoorten even uit.
Én ja hoor, dus toch nog onze "Annie" gevonden.
23 september dacht Ina dé Annie al te hebben gevonden, maar nee, het was toch niet mijn Annie! Lees vooral hieronder verder, dan leren jullie de échte ANNIE verder kennen.
En niet op tijd wakker zijn, is niet alles, zou later blijken.
Het IBIS hotel ligt op loopafstand van het vliegveld, maar er staat een shuttle busje voor ons klaar waar we met z'n elven incl. bagage in worden gepropt. Sardientjes in een blikje, Ina op de armsteun van de chauffeur en Jan op een hoekje bij andere Jan, gelukkig is het nog niet zo warm.
Bahare wacht op Ellis en volgt ons later.
Even zoeken naar de incheck balie, gevonden, werkt de bagage band niet, gelukkig is dat snel verholpen.
Daar komt Ellis al aan en we nemen afscheid van Bahare, de topper.
En nú, Ellis heeft het paspoort van Charlotte, even niet gecontroleerd in het hotel. Charlotte en Frans blijven nog een week in Iran. Zijn gaan morgen (zijn dus nog in het hotel) met z'n tweetjes naar Noord Iran, ook geregeld door Rosetta. Bahare moet worden gebeld, maar Ellis haar telefoon heeft geen service, dat wisten we al, maar zij heeft haar instellingen niét aangepast.
Triple "Annie" :-) :-)
Hulp ingeroepen van de security en die wil wel even naar Bahare bellen, die al op weg is naar haar eigen huis. Keert om en gaat het juiste paspoort ophalen in het Ibis hotel. Ruim op tijd toch nog geregeld en Ellis kan gewoon met ons mee terug. Gedoe!! Niet fijn en meer dan genoeg voor vandaag!
Frans zegt altijd "controle is geen argwaan" waarheid als een koe :-).
Even shoppen om de laatste rials te besteden. Een lekkere cappuchino met cheesecake, een pakje dadels en een pot honing. Souvenirs zijn ook hier niet te vinden. Terug wisselen is niet mogelijk, dus hou het vermogen van 600.000 rials over, wat neerkomt op
€ 4,80. Startkapitaal voor Martijn en Ruby, die mijn reis heel graag willen navolgen :-).

Het toestel van Iran Air landt op zondag in het begin van de middag op Schiphol. Zoals het er nu uitziet een ruime 3 kwartier te laat.

We hebben er ruim 8800 km door de lucht en ca 1900 km over de weg op zitten.

Heel veel ervaringen, een leuke gezellige groep, fijne gesprekken, lekker eten (meestal), prachtige cultuur, mooie ontmoetingen, een lieve zorgzame reisleidster, een goede gids, top chauffeur, mooie en/of authentieke hotels, en last but nog least, een hele gastvrije bevolking! Dit alles heeft me een geweldige reis gebracht door een prachtig land!!

Én natuurlijk het fijne gezelschap van Ina en Frans, top weer met jullie gereist te hebben, bedankt lieverds!
Wie weet tot een volgende reis. Xx

Vanja staat al te wachten achter het glas en als ik de deur door ga vóór het hek, zoals altijd. Fijn weer terug te zijn.
Missen is goed lees ik vaak, naar toch het mindere deel van alléén reizen.

De komende week zal ik nog wat aanpassingen doen en laat het jullie dan weten.

Tot in november, hoop ik!