Onderweg naar Kleef

Duitsland, Kleef

Wéér met mooie blauwe lucht opgestaan. Boeltje op orde en daar gaat ze weer, op naar mijn volgende stopplek, Kleef.
Met veel moeite op de goede weg gekomen, mijn navigatie herkende de wegwerkzaamheden in de buurt van de parkeerplaats niet, dus mijn eigen richtingsgevoel moeten inschakelen en jullie weten inmiddels hoe dat gaat :-) :-), maar wonder boven wonder snel op het juiste pad gekomen.
Anderhalf uur rijden naar Kleef (Kleve), waar ik op de uitgezochte camperplek uitkom, een groot terrein, vandaar zeker dat ik geen antwoord op mijn mail heb ontvangen, altijd plek ;-). Aanmelden moet d.m.v. een, op de balie liggend invulformulier, geld erbij in de bijgevoegde envelop en door de brievenbus, zo werkt het hier. Ik heb geen gepast contant geld, dus dat moet dan maar later, als ik gewisseld heb.
Verder strenge regels, verboden over het gras te rijden, neuzen dezelfde kant op, de ene kant van het terrein naar de achterkant, andere kant naar de voorkant, waar dat goed voor is, ik weet het niet ;-). Verder niemand van de camperplaats zelf te zien, bijzonder, maar het is i.e.g. een mooie plek en maar 2,5 km van het centrum, ideaal! Voor alles moet betaald worden, zelfs voor de wc, gelukkig heb ik mijn eigen poepdoos :-). WiFi is dan weer wel gratis, maar een wachtwoord is niet te vinden, dat wordt nou net niet vermeld bij al die regels, nagevraagd bij een van mijn medecamperaars, gewoon de naam van de camperplek, nou nou dat is nog eens veilig, maar wel een top verbinding, zelfs tv op mijn tablet, dus vanavond de masked singer kijken :-).

Na een heerlijk broodje, opgepiept in mijn oventje, met een gebakken eitje, stap ik weer op de fiets en haal eerst bij de VVV een stadskaart met de belangrijkste bezienswaardigheden en een fietskaart voor morgen en krijg meteen allerlei boekjes en kaarten mee, ze dacht denk ik "die onderneemt wel iets", dus ajb.

Ongeveer 10 km van Nijmegen en net over de Duitse grens ligt het kleine stadje Kleef (Duits = Kleve). De stad ligt op de helling van de Nederrijnse Heuvelrug, een stuwwal uit de ijstijd. Deze stuwwal begrenst het rivierterras van de Rijn. Het centrum van Kleef is heuvelachtig met een hooggelegen burcht. De naam van de stad valt te herleiden tot het Middelnederlandse woord clef of clif (klif). De gemeente Kleef telt 51.845 inwoners (31 december 2018) op een oppervlakte van 97,79 km². De stad kreeg in 1242 stadsrechten. Het plaatselijke stadsdialect is het Kleefs, dat tot het Kleverlands behoort. In Kleef zijn veel winkels, restaurants en cafés. Bekende bezienswaardigheden in Kleef zijn: Kasteel Schwanenburg, de Stiftskirche en het Museum Kurhaus. In de 17de eeuw is er een prachtig landschapspark aangelegd bij de Tiergartenstraße.

Kleef is een leuk stadje met het prachtig onderhouden schloss (Schwanenburg), wat in gebruik is door de gemeente, met aan de overkant de stallen en veel ander interessants, zoals, gedenktekens (Kurfürsten, de gestorven soldaat en de Synagogenplatz), fonteinen (Narrenbrunnen en Lohengrinbrunnen), kerken (Stiftskirche en Monoritenkirche
), prachtig gekleurde panden, een schitterend park (Kurhaus) een museum (Koekkoek-haus), waar ik vandaag niet naar binnen ben gegaan, de Baroque Gartenanlage met amphitheater en gedenknaald. Én niet te vergeten, de heerlijke conditoreien, waar ik natuurlijk niet aan voorbij kon gaan zonder een heerlijke schwartzwalder kirschtorte te hebben gegeten bij een héle grote zaak.
Ik volg verder de nummers op mijn kaart en kom aan het eind van mijn siteseeing, vlakbij de camping uit.
Wéér heel veel mogen bewonderen én met heerlijk weer, net weer terug in mijn campertje, gaat het regenen, voorbode voor morgen en de rest van de komende dagen, ben ik bang, ik ga het zien. Het regent nooit de hele dag!! En anders ben ik in twee uurtjes gewoon weer thuis.