Dag 15 Cusco

Peru, Cuzco

Rustig aan vanochtend, ook wel eens lekker. Alhoewel niemand van de groep echt moeite heeft met het vroege opstaan.

Stop op een mooie uitzichtpunt op de heen weg naar de heilige vallei, waar hét Peruaanse symbool op de muur staat, "Marca Peru", gehaald uit de staart van de aap van de Nascalijnen.
Ook brengen we een bezoekje aan de markt van Pisac, een leuke authentieke markt, waar we een uurtje kunnen struinen en mooie karakteristieke mensen kunnen zien. Gertso maakt ons wegwijs en laat ons een lokaal drankje proeven "chicha" , maïs wordt uren gekookt en na fermentatie is het een een heerlijk zoetzuur, fruitig drankje met zo'n 3% alcohol, soms worden er aardbeien aan toegevoegd, of niet gefermenteerd. Nou ja heerlijk, de lucht alleen al. Aan een rode plastic zak aan een stok voor de deur van een huis, kun je zien dat het daar het verkocht wordt. Zo kun je aan een mandje voor de deur zien dat er brood wordt verkocht, of aan een gedroogde bananenschil dat er coca te krijgen is, handig toch. We kopen de heerlijkste empanada's bij de lokale bakker, voor onderweg in de bus, we hebben er vast eentje voorgeproefd, smaakt naar meer!

Weer op weg, naar de Heilige Vallei. In dit dal troffen de Inca’s de perfecte condities om te overleven: een goed klimaat, vruchtbare grond en de nabijheid van de Wilcamayu rivier, oftewel ’de Heilige Rivier’. Hier zijn wederom talloze bewijzen van de grote kennis der Inca’s, vertaald in onder meer aquaducten, irrigatiekanalen en dammen. Tussen Pisac en Ollantaytambo bevinden zich tal van offerplaatsen ter ere van Pachamama, Moeder Aarde.
We moeten weer wat treetjes nemen pfff, Vanja zegt, gewoon rustig aan doen, maak je niet druk. De hoogte beneemt me mijn adem, maar dat is niet zo erg. Vandaag gaat het zelfs best oké.
Wat prachtig is het hier, niet te vergelijken met gisteren, maar meer te zien van hoe het er in een Incadorp aan toe ging en nog zoveel bewaard gebleven. En wéér een heerlijk zonnetje met wat wolken, wat hebben we toch een geluk!!

We zien bij de vrouwen hier weer hele andere hoedjes, elk gebied heeft zijn eigen vorm verteld Gertso.

Nog 2 uitzichtpunten waar we stoppen op de terugweg naar Cusco.
We doen nog even snel wat boodschappen voor morgen voordat de bui weer losbarst, want daar ziet het wel naar uit, ja het regenseizoen komt eraan.

Onze laatste dag samen met de groep, het is best een hechte groep geworden, toch jammer dat we niet allemaal naar de jungle gaan. Om 6u drinken we een borreltje op de 65e verjaardag van Marijke zingen voor haar en overhandigen we onze envelop aan Gertso. Hij vliegt morgen vroeg al door naar Japan, waar hij de dag erna alweer met een volgende groep op pad gaat.
Wat een topper die man en wat een passie voor zijn vak, ik zou hem graag nog eens tegenkomen op één van mijn volgende reizen.

Tas herpakken, tas voor ons volgende avontuur in de jungle inpakken. De grote tas blijft achter in Puerto Maldonado tot onze terugreis de 10e.

Maar eerst nog 4 dagen genieten van de Amazone! We hebben er zin in.