Dag 8

Zuid-Afrika, Hluhluwe

Lekker geslapen, helaas wil mijn rug niet meewerken vanochtend, maar dat komt vast weer goed straks. Ontbijt heel uitgebreid, zelfs scones mmm.
Kirsti is jarig, dus voor haar gezongen samen met Margreet haha. Ook Ben en zelfs David zingen voor haar en dat in het Zuid Afrikaans, zo'n obade zal ze vast niet snel meer meemaken.

We zijn gemist gisterenavond bij het buffet, waar hebben jullie gegeten? En dan zeggen er een aantal dat ze ook liever a la carte hadden willen eten. Ja, met vragen kom je een eind verder.

We bezoeken een kaarsenfabriek, lelijk dieren van kaars. Maar wel een erg leuke markt, waar ik weer wat leuke dingetjes scoor voor mijn plankje.
Lekkere cappuccino bij een koffiebarretje en verder naar onze lunchplek, waar we een lekkere tosti eten, waar we héééél lang op moeten wachten,we hebben net de tijd om het op te eten voordat we de bus weer in moeten.

We nemen vandaag afscheid van Swaziland via de 2 grensposten, weer 2 stempels bij mijn verzameling, toch bijzonder hoe dat hier in zijn werk gaat. En nog een bijzonder iets, er staan hier dozen vol condooms, blijkt dat geboortebeperking hier in ZA gratis is en door ze zoveel mogelijk te verspreiden, zou dat goed moeten komen.

We rijden naar Zululand. Tijdens de rit genieten we van schitterende panorama's. Maak wat mooie plaatjes uit de bus van de voorbijschietende dorpjes en plantages vol ananasplanten
Ben verteld weer een van z'n verhaaltjes, deze keer over geboortebeperking in aansluiting op de gratis verstrekking van condooms.
In Zuid Afrika wordt er zelfs op de tv reklame gemaakt over het gebruik van condooms.
Maar aangezien ze hier preuts zijn komt dat niet echt over. Ben geeft een voorbeeld van het foute gebruik. Hij trekt een condoom over zijn kop ( de verkeerde dus 😉) en blaast die op, geen gezicht natuurlijk.
Ook de bestelde condooms hebben wat voeten in de aarde, nietjes door de verpakking, omdat de vlag van ZA op de verpakking moet en ze er even niet over denken dat nieten niet zo heel handig is :-).

We rijden langs de huizen van de 13 vrouwen van de koning van Swaziland, Mswati III. Voor elk huis staat een BMW en het heeft een eigen zwembad.
King Mswati III is zelf niet bepaald monogaam. Volgens oude stammentradities is de alleenheerser van Swaziland polygamist. Hij mag met zoveel vrouwen trouwen als hij kan onderhouden. In Swaziland is het volstrekt geaccepteerd dat hun koning zoveel vrouwen heeft.
Tot voor kort koos de koning ieder jaar een nieuwe bruid. Inmiddels heeft de 42-jarige koning al dertien vrouwen. Tijdens een jaarlijks ritueel dansen meer dan vijftigduizend meisjes voor de koning. Uit een van de danseressen kiest hij zijn nieuwe vrouw.
De bruid kan een leven van luxe tegemoet zien. In 2008 gaf het koningshuis 168 miljoen euro uit aan de extravagante levensstijl. De koning kost Swaziland meer geld dan onderwijs en gezondheidszorg. Het gemiddelde maandinkomen van een inwoner van Swaziland is elf dollar.
De 1e vrouw wordt niet door de koning zelf gekozen, maar door het parlement. De koning wordt op handen gedragen ondanks hij het land tot bankroet heeft gedreven met zijn uitspattingen. ZA heeft de plicht de schulden van Swaziland te betalen. Inmiddels heeft Swaziland een grote inkomstenbron door de suikerrietplantages.

Hier wordt er geleefd volgens MUMBUTO dit houdt in dat alles wordt gedeeld. Kinderen, geld, onderdak, of wat er nodig door de ander.

De Acacia parasol boom, komen we vaak tegen onderweg. Mooi om te zien zo'n natuurlijk afdakje.

We verblijven de komende drie nachten in Ezulwini Game Lodge, Lot H 108, False Bay, Hluhluwe. De lodge ligt in het hart van Zululand en ligt verscholen tussen hoge bomen op ca. 300 hectare privégrond waar u vrij kunt rondlopen en kunt genieten van de weelderige flora en fauna. Er zijn antilopen en tal van vogels te vinden. De lodge beschikt over een receptie, restaurant, bar, wifi (tegen betaling) en een tuin met terras en buitenzwembad. De kamer is voorzien van airconditioning en koffie- en theefaciliteiten.
Wifi is een heel gedoe, blij dat ik code heb kunnen bemachtigen, er zijn er maar 5 beschikbaar voor ons 23 en het is nog bar slecht ook!
Morgen geen up-date ben ik bang.

Het eten is heerlijk en in buffetvorm, we kunnen regelen dat wij samen 1 buffet gebruiken, gezien we niet zoveel eten.
Sluiten af met een gezamenlijk wijntje met Marleen, Arie Jan, Geerie, Bert, Jorinta, Nigel, Rikst en Sander. Wat een lol, tranen van het lachen. Lekker slapen, morgenvroeg gaan we met elkaar wandelen in de buurt van de lodge.