Dag 11 Via de Mayastad van Palenque verder naar Campeche

Mexico, 29960 Palenque

Het ontbijt was een beetje chaotisch, de Fransen kijken nergens naar, dringen voor en pakken iets vla voor je neus weg.
Wel goed verzorgd, deze keer genoeg te krijgen, behalve de geroosterde boterhammen, die hadden ze vast gisterenavond al neergelegd.
's Morgens bekijken we de legendarische Maya-stad Palenque, een half uurtje rijden vanaf het hotel. Ilonka wil opschieten om de horde Fransen voor te zijn, de hele week komen we ze al tegen, blijkbaar volgen ze dezelfde route.

Het tempelcomplex van Palenque omvat een oude Mayastad en is een van de mooisten in heel Mexico. De bouwwerken liggen diep in de jungle en werden tussen 400 en 900 na Christus gebouwd. Lang hebben de Maya’s er echter niet van kunnen genieten, want al na enkele jaren stortte het Mayarijk ineen en werden de tempels verlaten. Het complex raakte in verval en werd volledig overgenomen door de jungle. De ruïnes werden pas honderden jaren later herontdekt door Spaanse ontdekkingsreizigers. Pas in 1773 werd er aandacht geschonken aan de oude Mayastad, toen Ramón de Ordoñez y Aguilar de plek bezocht en erover rapporteerde, het duurde vervolgens nog jaren voordat het complex werd blootgelegd door archeologen. Vele ontdekkingsreizigers en opgravingen verder was er tot 2005 ongeveer 2,5 km² van de stad blootgelegd. Men schat dat dit nog geen 10% is van de totale oppervlakte die Palenque ooit bestreek. Zo zie je er oa de Tempel van het Kruis, Tempel van de Zon en de Tempel van het Bladerenkruis. De rest van het gebied, dat waarschijnlijk nog meer dan duizend gebouwen en andere constructies bevat, ligt nog verborgen in het oerwoud. De oorspronkelijke naam van Palenque was Lakam Ha, dat Groot Water betekent naar de bronnen en riviertjes die er ontspringen. In de jaren 70 werd er ook een klein museum gebouwd en Palenque is daarna een drukbezochte toeristenbestemming geworden.Tijdens je bezoek aan de oude Mayastad zul je zien dat wetenschappers nog steeds bezig zijn met opgravingen.

Alleen al de weg ernaartoe, inclusief korte wandeling, is al bijzonder. Gelukkig zijn we vroeg en is het nog niet zo heet. We beginnen bovenaan het complex en lopen rustig langs de tempels weer terug naar beneden. De tempels liggen midden in de jungle. Dat er brulapen en papegaaien in dit gebied wonen, is duidelijk. Wat een geluid kunnen zij maken! Aangekomen ontdek je dat de bouwwerken iets hoger liggen dan de omgeving – van bovenaf kijkt je schitterend uit over het complex, het oerwoud en de vlaktes van aangrenzende deelstaat Tabasco. Ondanks hun ouderdom bleven veel constructies gelukkig uitstekend bewaard. Terwijl ik de beelden, reliëfs en inscripties van het Grote Paleis en diverse tempels bewonder, dwalen mijn gedachten af naar vroeger. Indrukwekkend!
Er is veel gelijkenis met de Egyptenaren.
Ik leen af en toe een schouder om de treden veilig af te komen. Én hier iets voor mijn plankjes gekocht.
Aan het eind is er weer een museum met veel van wat er in de tempels is gevonden zó bijzonder. Het gewaad en dodenmasker van de Red King liggen op een pop tentoongesteld,in nog perfecte staat.

Na een dikke 2 uur rijden, lunchen we echt heerlijk bij een streakrestaurant. Een waanzinnige steak chorizo, welk deel van de koe dat is weet ik niet. We mochten kiezen uit 4 delen van de koe. Zo'n 3 ons vlees waar je mes zo doorheen viel. Zo lekker heb ik het nog nooit geproefd.

We reizen door naar Campeche voor 1 nacht. Wéér een lange rit en tijd om het eerste deel van mijn groep eens onder de loep te nemen.
Een aantal zijn de revue al eens gepasseerd, maar ik zet ze nog even op een rijtje voor jullie :-).

Ilonka onze reisleidster (60), type ruwe bolster blanke pit), een druk aanwezig persoon, een gouden hart, hart op de tong, fysiek en ze heeft heel veel stopwoordjes, om er een paar te noemen: mi amor, lief, familie, chica, lieverd en vloeken kan ze ook, maar het is een wereldwijf, ja wijf :-) want dat formaat heeft ze en ze geneert er zich 0 voor, wij noemen haar gekscherend "ma Flodder" bergschoenen onder een jurk met legging is haar favoriete outfit. We zijn haar familie, ze verzet bergen voor ons, zonder haar hadden we het best lastig gehad. Ze spreekt vloeiend Spaans en dat heb je hier echt wel nodig, geen Mexicaan spreekt Engels!

Eddie, de man/man, ras ........ :-), toupetje, grote eigen wil, maar ook heel lief hij zoekt me vaak op, iets hebben we gemeen en dat had hij feilloos door. Hij is af en toe net op het randje en dat wordt niet door iedereen gewaardeerd.

Finy, kunstenares (69), ze maakt prachtige kunst van bijenwas, statige dame, heel hartelijk.
Karin, haar kamergenoot, (71), de oudste van onze groep, beetje baldadig, ik moet erg om haar lachen, zij geeft nog bijles in allerlei vakken en is zeer actief en klimt over stoelen, bleek al in het vliegtuig op de heenreis.
Leo, reist met hen twee, rustige, lieve man, beweegt zich een beetje in het kielzog van de twee dames. Hij ving me letterlijk op toen ik van het stoepje gleed. En wat zei hij "jij kan goed vallen" :-).

Gerrit en Hilma, 37 jaar bij elkaar, zij ingenieur, zij heeft bv de infrastructuur van Almere ontwikkeld.
Hij een soort Rob Geus, qua uiterlijk zou je ze niet bij elkaar plaatsen. Hilma is het grootste deel van de reis ziek geweest, erg sneu.

Keri en Robin, zijn een van de jongsten van de groep, (29 en 38). Keri mooi meisje, zeer intelligent, heeft meerdere studies gedaan, waaronder wereld godsdiensten.
Ze is net een half jaar getrouwd met Robin, geen idee wat hij doet.
Maar voor iedereen die Starwars kent, hij loopt als Jajabings. Zoek het maar op.

Danique en Thomas zijn echt de jongsten, 24, wat moeten ze met ons ouwetjes, maar wel actieve ;-). Ze trekken vaak hun eigen plan, maar bewegen zich lekker in de groep. En hebben zelfs een activiteit voor morgen in de bus bedacht, hoe leuk is dat. Thomas doet een sportopleiding en Danique iets in de jeugdzorg. Ze vinden het hartstikke leuk met ons.

De helft van de groep is nu belicht, de andere helft volgt :-), anders wordt het wel een heel lang verhaal.

Campeche ligt aan de Golf van Mexico, waar we verblijven in Hotel Mision Campeche, C. 10 252, Zona Centro, 24000 Campeche, Camp., Telefoon: +52 981 816 4588, het is een hotel in koloniale stijl dat in de ommuurde binnenstad van Campeche ligt. Deze stadsmuur diende er vroeger voor om deze havenstad te beschermen tegen aanvallen van piraten. Overblijfselen van de stadsmuur zijn nog steeds te bezoeken op loopafstand van het hotel. Ook andere bezienswaardigheden, zoals het centrale plein en de kathedraal die 's avonds prachtig verlicht is, zijn zeer gemakkelijk te voet te bereiken vanaf het hotel. Het prachtige hotel biedt een 24-uursreceptie, mooie binnenplaats en gratis WiFi. De kamers beschikken over een tv, telefoon, airco, ventilator en badkamer met douche of bad.

Spullen op de kamer en samen met José maak ik aan het begin van de avond een wandeling langs de pastelkleurige huizen, pleinen en kerken in de ommuurde binnenstad. De prachtig gerestaureerde verdedigingsmuur met uitkijktorens dateert uit de tijd dat Campeche nog een handelspost was. Met wat verbeelding ziet u voor zich hoe hier piratenaanvallen werden afgeweerd. Wat een leuke plaats!
We komen Dylian en Eddy tegen en drinken gezellig nog een drankje op een van de vele terrasjes.

Tot morgen lieve volgers.