Dagje Basel

Zwitserland, Bazel

Bazel of Basel is een stad in het noordwesten van Zwitserland. De stad ligt aan de Rijn, de Birs komt in Bazel in de Rijn uit. Bazel telt ruim 177.000 inwoners, waarmee het naar inwonertal de derde stad van Zwitserland is en staat algemeen bekend als de culturele hoofdstad van Zwitserland. De stad is beroemd om zijn vele musea.
Al in 374 werd melding gemaakt van een nederzetting aan de Rijn, Basilea. In 740 werd Bazel bisschopsstad. Vooral door de macht van de bisschoppen maakte Bazel een stormachtige ontwikkeling door. Het grondgebied werd met grote landerijen en velden uitgebreid. Uiteindelijk ontstond een gebied waarin stad en land Bazel werden genoemd en werd er gesproken over Basel-Stadt ('Bazel-Stad'), en Basel-Landschaft ('Bazel-Land')*.

Rustig aan gedaan, nog steeds niemand van de camping gezien én er is géén warm water, je moet daar eoa magneetje voor hebben, gelukkig was het water niet te koud, snel er onder en er weer onderuit :-)
Tijdens mijn fietstocht van ruim een half uur, over zelfs een fietspad, kom ik al langs het papiermuseum, wat ik alleen van buiten bekijk en in de verte zie ik de schuingebouwde, witte Hoffmann toren.
Ik begin mijn wandeling bij de Münster, waar ik ook mijn fiets aan een hek vastzet, makkelijk terug te vinden :-), altijd handig voor mij .
Ik bekijk meteen de kerk en loop verder over een markt met alleen etenswaren, naar het rode raadhuis met de klokkentoren, die helaas nog voor een deel in de steigers staat, drink een cappuccino met cheesecake bij de Mac en dat is zelfs duur hier, verder naar de Tinguely fontein en de Elisabeth kerk. Terug wandelend door de Altstadt, leuke straatjes met vakwerkhuizen en de Mittelbrücke.
Genoeg gezien en gelopen, ik ga terug naar de camping, het is prachtig weer en ik ga lekker nog van de zon genieten.

De buurdame van de overkant, waar ik gisteren stiekem naar heb zitten kijken hoe ze aan het klooien was met haar auto en autotent, staat nu naast me.
Het floepte eruit "kon je nog dichterbij staan" ze staat zowat tegen mijn bus aan en haar auto staat bovenop mijn stroomsnoer, ik was niet zo aardig, nee, maar ja, dat was dan maar even zo.
We hebben het er later nog even over en ze snapte het wel :-)
Ik drink een aperol op het terras, wat nu wel open is en reken meteen maar af, dan kan ik morgen vroeg weg als ik dat wil.

De gebruikelijke reisvoorbereiding weer gedaan en nog van een paar hoofdstukken uit de zevende zus genieten, tot morgen.

Het wordt waarschijnlijk toch weer via Luxemburg, Duitsland is teveel om, de weg die ik wilde rijden is nog niet berijdbaar na het overstromingsleed, maar ik ga het nog wel even checken

Bye bye, zwaai zwaai.
Foto's komen er morgen op.

Net voor het naar bed gaan nog even je dagje Basel gelezen. Is ze nog van je draad afgereden? Je bent er al. Groet Ron