Dag 2, reisdag van 240 km naar Burgos

Spanje, Burgos

In een ver verleden (2012) was ik hier al eens ;-), zelfs op dezelfde camping, maar toen in een tent.
Nu weer nieuwe herinneringen maken!

Jammer genoeg gaat het regenen zodra we wegrijden. Deze eerste reisdag beginnen we met de mooie kustweg langs de Baskische kust van de Golf van Biskaje, maar door de nevel en regen valt er niet zoveel te zien. We stoppen dan ook niet, er zijn veel uitzichtpunten, waar we dus geen gebruik van maken, we rijden lekker door.

Het was nog wel lastig de route in Miep haar geheugen te prenten ;-). De NKC heeft besloten om geen tussen coördinaten meer te vermelden, wat veel gezoek met zich meebrengt voor iedereen. Maar zij hebben een bijrijder die onderweg in de wegatlas kan kijken, mijn route moet vast staan. Gelukkig heeft Miep een extra mogelijkheid "alternatieve route" waaruit ik kan kiezen en daar stond de kustroute tussen :-). Daarna gaan we het binnenland in. Een voorproefje van wat nog komen gaat.

We gaan vandaag langs Guernica-Lumo (Gernika-Lumo).

Het beroemde schilderij van Picasso met de naam Guernica (het bevindt zich in Museum Reina Sofia in Madrid) herinnert aan een verschrikkelijke gebeurtenis die hier tijdens de burgeroorlog in 1937 plaatsvond. Duitse vliegtuigen bombardeerden de stad waarbij 2000 mensen om het leven kwamen en Guernica-Lumo compleet verwoest werd. De stad is weer in traditionele stijl herbouwd.

Gelukkig is het inmiddels droog geworden, zelf lekker weer. We kunnen parkeren op een gratis p-plaats iets boven het centrum. Lopen naar beneden door een mooi park. Ook de bibliotheek en de kapel Iglesia Juradera de Santa Maria de la Antigua zijn een bezoek waard.
Het Museo de la Paz (Museum van de Vrede) aan het Foru Plaza is gewijd aan dit drama en aan andere verwoeste steden en vredesvraagstukken. Maar het museum is gesloten op maandag, wil ik het museum toch nog bezoeken, op dag 37 kom ik er weer in de buurt en heb ik ruimschoots de tijd, ik zie wel. We lopen door het stadje met een kaart gekregen van Marie-Ellen, handig om de hoogtepunten makkelijk te vinden.
We zijn inmiddels met 7, Cor en Corrie, Ans en Rinus, Peter en Ria en ik zei de gek. Gezellig geluncht, natuurlijk in een pintchosbarretje :-).
Tijd om terug te lopen naar de camper voor het tweede en langste stuk. We zijn pas om kwart over 5 op

Camping Fuentes Blancas, Ctra Fuentes Blancas Km 3, 09193 Burgos, tel: +34947486016.

We schuiven aan bij Cor en Corrie gezellig en al snel zitten we met een hele ploeg en is het nog lang gezellig, er komt vanalles uit diverse campers, drank, chips, kaas en worst. Echt top.

Kijken of het zwembad hier wel in gebruik is :-). Niet dus, een groene waterbak brrrr.

Nog een kleine lekkage, ik had onderweg wel iets geroken, maar geen idee waar het vandaan kwam. Peter en Ria komen nog even buurten, trekken hun schoenen uit en hebben direct natte voeten van mijn doorweekte Perzische kleedjes. Jerrycan omgevallen en kraantje opengegaan. Waar Perzische tapijten al niet goed voor zijn, ze absorberen prima :-). De boel is weer droog.

Het was een super dag, mijn hersens werken weer op volle kracht en het reisvirus stroomt door mijn bloed, kortom, IK GENIET!!

En nu ga ik slapen :-).

Ahhh zo ken ik je, het reis virus heeft je weer te pakken, genieten maar........

Margreet 2023-05-22 23:15:24

Ziet er mooi en gezellig uit Yvon!