Op weg naar Zoutelande

Nederland, Camping Hoogduin Cadzand

Goedemorgen, zonder zorgen!
Vandaag de laatste verplaatsing voordat ik op huis aan ga de 30e.

Ik heb de tijd en heb besloten een kort omweggetje te maken naar Knokke, op mijn weg naar Zoutelande. Ik mag toch pas om 13.00 uur op camping Weltevreden.

Knokke-Heist is een gemeente in West-Vlaanderen en een van de bekendste badplaatsen van België. Het is gelegen aan de grens met Nederland. De zee vormt de noordgrens en ten oosten ligt het Provinciaal Natuurpark Zwin als een buffer met de kust van Zeeuws-Vlaanderen.

Zoutelande (Zeeuws: Zóetelande) is een dorp in de gemeente Veere in de Nederlandse provincie Zeeland, gelegen op het voormalige eiland Walcheren. Op 1 januari 2021 had het 1.660 inwoners. De kustplaats ligt tussen Dishoek en Westkapelle in. Van oudsher is Zoutelande voornamelijk een boerendorp, en was de landbouw en de daaraan gekoppelde activiteiten de belangrijkste economische activiteit. Dit karakter veranderde langzaam maar zeker door de toenemende vraag naar strandrecreatie sinds ongeveer midden 19e eeuw.

En ja, hoe bekend heeft Bløf, Zoutelande gemaakt. Een klein stukje tekst:

*Niets is beter dan met jou de kou trotseren
Er zijn mensen die naar warme landen emigreren
Maar we hebben geen geld in onze koude handen
Dus we gaan maar naar
Zoutelande, in Zoutelande
Ik ben blij dat je hier bent
Ik ben blij dat je hier bent"

Best een beetje toepasselijk :-)

Ik kom door een heel leuk plaatsje, Retranchement en stop natuurlijk om wat foto's te maken, had de naam gisteren al voorbij zien komen, vond het zo'n bijzondere.

Het is WK wielrennen in Knokke, dus moeilijk bereikbaar, overal hekken en afzettingen, gelukkig is het nog niet druk en ik kan de camper vlakbij de boulevard, in een zijstraat parkeren,
's morgens zelfs gratis.
Terwijl ik uitstap komt er met een rotvaart een fietser aan die me maar net kan ontwijken, pfffff wat een engeltjes heb ik :-) hij had me niet gezien, zo klein ben ik toch niet.

Loop de boulevard op, maar heb het eigenlijk al meteen gezien, ben blij dat ik het gisteren niet op de fiets heb gedaan. Niets aan, enorme appartement gebouwen, zeer luxe en mondain, ook de boulevard is niet gezellig, een kwartiertje later zit ik alweer in de camper, op weg naar Zoutelande, door de Westerschelde- tunnel (met tol).

Ik rijd er een uurtje later binnen en krijg meteen het Texel gevoel, gezellig en knus, de camping kleinschalig en netjes én ik heb uitzicht op de duinen, camping oversteken, trap op en dan ben je op het strand.
Vanja heeft het top gevonden, fijn voor de laatste week samen.
Én de Jumbo om de hoek, prachtig weer, wat wil je nog meer.
Een Texels biertje bij de Jumbo gescoord, dat gaat er straks wel in :-).
Nu de zon op me laten schijnen, heerlijk!! Op mijn eigen vlonder, in mijn gerepareerde stoel :-).
Het is zanderig en daarom ligt er bij elke plek een stapel houten vlonders, die je zelf, naar eigen inzicht mag neerleggen, goed geregeld en het staat nog leuk ook, kleedje erop, niets meer aan doen. Genieten dus!

Tot morgen.

Met Bløf in het achterhoofd een prachtige afsluiter van deze bijzondere reis. Mooie dagen gewenst! Tot Ziens! Je bent er al! Groet Ron