(Dag) Citytrip Bologna

Italië, Bologna

Lekker vroeg wakker, ik heb er weer zin in, mijn broertje zegt dat Bologna een hele leuke stad is, ik ben er klaar voor. Rugzak staat al klaar en gaan maar :-). En wel per openbaar vervoer (15 min met buslijn 68) gaan we gezamenlijk. Stadswandeling met weer een Nederlandstalige gids, hoop dat deze iets minder uitweidt over elk steentje, des te meer kunnen we zien.
De stadswandeling duurt ongeveer 3 tot 3,5 uur, wel met een koffiestop én misschien wel weer zo'n heerlijk taartje. Na de stadswandeling sluit ik wel weer bij een groepje aan, om daarna lekker te lunchen en de stad verder te verkennen. De terugreis doen we op eigen gelegenheid.

Bologna is een grote gezellige stad met een mooi middeleeuws centrum, nog omgeven door een stadsmuur. Rode bakstenen, middeleeuwse torens en bogengalerijen maken Bologna zeer bezienswaardig. Bijna 62 kilometer lang zijn ze. De bijzondere zuilengalerij voert je dwars door het eeuwenoude stadscentrum van de Noord-Italiaanse stad en is sinds kort bijgeschreven op de werelderfgoedlijst van UNESCO. De oudste bogen dateren uit 1100, toen de uitbreiding van de universiteit van Bologna leidde tot de behoefte aan nieuwe stedelijke ruimtes waar professoren en studenten elkaar konden ontmoeten. In de zomer boden ze bescherming tegen de zon en in de winter tegen de regen; al snel werden de portici een geliefd symbool van de stad. Bij de Porta Saragozza, een oude stadspoort ten westen van het centrum, begint de langste overdekte zuilengalerij ter wereld. Het spectaculaire eindpunt is de Madonna di San Luca, een prachtig kerkje hoog op een heuvel boven de stad. De vier kilometer lange portico telt maar liefst 666 bogen en is absoluut de moeite waard. De breedste portiek van de stad is de vierzijdige portiek van de basiliek van S.Maria dei Servi in ​​Strada Maggiore, ontworpen aan het einde van de 14e eeuw en de smalste, met zijn 95 cm, bevindt zich in Via Sanzanome. De stad heeft grote pleinen, straten met aan weerszijden arcaden en veel monumenten. Italianen omschrijven Bologna graag als een wetenschappelijke, dikke en rode stad. Het wetenschappelijke verwijst naar de oudste universiteit ter wereld (1088), het dikke naar de Bolognese gerechten met tagliatelle en tortellini en het rode naar de kleur van de huizen en de politieke tradities van het stadsbestuur. Bologna is ook een stad met portieken die zich bijna 40km door het stadscentrum uitstrekken en van de Garisenda-toren, de enige echte scheve toren in Italië (de scheve toren van Pisa is in feite een klokkentoren).
Torre degli Asinelli en Torre Garisenda, deze dunne, hoge torens zijn de merkwaardigste attractie van de stad. Ze zijn gebouwd tijdens de middeleeuwen, onduidelijk is met welk doel en zijn het symbool van Bologna. Van de 20 torens die nog overeind staan zijn de scheve en naast elkaar staande "Torre degli Asinelli" en "Torre Garisenda" verreweg de beroemdste. De hoogste (98m) kun je beklimmen. Je wordt beloond met een prachtig uitzicht.
Een andere belangrijke bezienswaardigheid is de Universiteit van Bologna gesticht in 1088. Dit is de oudste, nog steeds in functie zijnde, universiteit ter wereld. De straten rond de universiteit staan vol met historische gebouwen, en vormen door de vele studenten ook een levendige en betaalbare uitgaanswijk.
Piazza Maggiore is het hart van de stad en het resultaat van eeuwenoude transformaties die het plein geleidelijk verrijkten met belangrijke gebouwen: de basiliek van San Petronio, het Palazzo dei Notai, het Palazzo d'Accursio, het Palazzo del Podestà en het Palazzo dei Banchi. Het dateert uit 1200, toen de gemeente huizen en grond begon te verwerven om een plein te bouwen, dat enerzijds het belang van de gemeentelijke instelling moest vertegenwoordigen en anderzijds de verschillende stadsactiviteiten moest samenbrengen (uitwisselingen, handel en diensten van verschillende aard).
Bijzonder is de kathedraal San Petronio aan de Piazza Magiore. De bedoeling was dat deze kerk groter zou worden dan de Sint Pieter in Rome. Geldgebrek zorgde ervoor dat de kerk niet volgens plan is afgebouwd. Dat is goed te zien aan de voorgevel. In deze kathedraal liet Karel V zich in 1530 tot keizer kronen.
Verder staat op de Piazza de basiliek van de H. Dominicus. De heilige ligt hier begraven. Michelangelo heeft enkele figuren van de graftombe gemaakt.

Wat een leuke stad! Het is bewolkt en minder warm, heerlijk om de stad te bekijken. De gids vertelt leuk net een grapje hier en daar over de bezienswaardigheden. En dat zijn er best veel zoals je boven kunt lezen.
We genieten weer volop. De koffiepauze bij een leuk tentje, wat we zelf nooit hadden kunnen vinden.
We krijgen een kopje koffie ter gelegenheid van Theo zijn verjaardag. Het taartje is voor eigen rekening, ik neem lekker cheesecake en kijk eens hoe leuk dat geserveerd wordt.

We krijgen een uitgebreide uitleg over een prachtige kerk uit een ver, ver verleden, de Basilica di Santo Stefano.
Le Sette Chiese – de Zeven Kerken.
Deze kerk is onderdeel van een prachtig historisch complex, le Sette Chiese, oftewel de Zeven Kerken. Door de eeuwen heen zijn rondom de oorspronkelijke kerk, de Basilica dei protomartiri San Vitale e Sant’Agricola, zes andere kerken en een klooster gebouwd. Nu zijn er nog vier kerken van het complex ‘over’, waaronder de Santo Stefano en de Santo Sepolcro. In deze laatste, achthoekige kerk (met twaalfhoekige koepel) vind je de tombe van San Petronio, de patroonheilige van Bologna.

Na afloop van de stadswandeling brengt de gids ons naar een leuke lunchplek, waar we met zijn achten lekker eten. Ik loop op met Ineke en Nico, wandelen nog wat rond en genieten van de vele leuke straatjes en winkeltjes. Één is natuurlijk dé stoplaats, een mooie gelateria, waar we een heerlijk ijsje eten. We lopen naar de bushalte waar we allemaal weer bij elkaar komen en gezamenlijk terug gaan naar de camping.
Het was weer een topdag!!

Ik zorg na het eten dat alles weer reisklaar is. Eigenlijk is het jeu de boules tijd, maar dat sla ik vandaag maar even over.
Ik word opgehaald om naar de voetbal (Nederlands elftal) te kijken bij Martin en Trea, bijna de hele club op een rijtje, Martin heeft zelfs zijn camper verplaatst om goede ontvangst te hebben. Hoe fanatiek kun je zijn :-) het is heel gezellig, zelfs de niet voetballiefhebbers leven helemaal mee.

Nu lekker slapen, tot morgen.

He Zusje, het is gelukt zo aan de foto's te zien! Iets zoets en iets hartigs :-) Geniet maar lekker verder! grtjs en xjs van je Broertje