Dag 16 Stadsbezoek Lissabon

Portugal, Lisboa

Vandaag hebben we een bus excursie naar en door Lissabon. Met Portugees/Nederlandse gids Odette.
We krijgen deze keer oortjes, dus ik kan lekker achteraan hangen en haar uitleg toch volgen.

Lissabon is de hoofdstad en grootste stad van Portugal. De stad telt inclusief voorsteden maar liefst drie miljoen inwoners. Lissabon is gebouwd op heuvels waardoor sommige wijken een behoorlijke niveauverschillen kennen. Volgens een oud verhaal zou Lissabon gesticht zijn door een Griekse held. Rond 1200 voor Christus gingen er Feniciërs wonen om handel te drijven. In 205 voor Christus hadden de Romeinen de stad veroverd. Toen Julius Caesar daar de baas was, werd de stad rijk en machtig. Toen het Romeinse Rijk uit elkaar viel, viel Lissabon in handen van andere volken uit het Noorden. In 711 liepen de Moslims uit Noord-Afrika Portugal en Spanje onder de voet. Onder de Moslims werd Lissabon weer een belangrijk handelscentrum. De eerste koning Afonso Henriques van Portugal jaagde de Moren (Moslims) in 1147 weg uit de stad met hulp van onder andere de Engelse kruisvaarder Gilbert of Hastings. Het kasteel (São Jorge) dat de Moren gebouwd hadden, werd toen het koninklijk paleis. Lissabon werd eerst officieel een stad in de 13de eeuw en werd in 1256 onder Afonso III de hoofdstad van het land. De eeuwen daarna ging het weer goed met de stad door de handel en met de cultuur. In 1290 werd bijvoorbeeld de Universiteit van Lissabon gesticht. Er werden ook nieuwe wijken gebouwd. Maar zo nu en dan werd Lissabon ook getroffen door de pest waardoor veel mensen dood gingen. In de tijd van de ontdekkingsreizen ging het heel goed met Portugal. Een beroemde ontdekkingsreiziger was Vasco da Gama. Rond 1497 ontdekte hij hoe je het makkelijkst naar Indië kan varen. Uit Indië haalden ze kruiden waar ze veel geld mee verdienden. Daardoor werd Lissabon de belangrijkste handelsstad van Europa. Uit dankbaarheid bouwde koning Manuel I tussen 1515 en 1521 de Torre de Belem. Het is een soort kasteeltje. Van daaruit vertrokken veel zeelieden op nieuwe reizen. Ook liet hij het klooster Mosteiro dos Jeronimos bouwen met het geld wat ze er met de ontdekkingsreizen verdienden. Op 1 november 1755 was er een zware aardbeving die de halve stad in puin legde. Er waren wel 15.000 doden. Onder de eerste minister markies De Pombal werd de stad herbouwd. De koninklijke familie vluchtte in 1807 voor Napoleon naar Brazilië. Toen werd Rio de Janeiro tijdelijk de hoofdstad van Portugal. Maar toen ging het niet meer goed met Lissabon. In de tweede helft van de 19de eeuw ging het weer goed met Lissabon. Er werden wegen, spoorwegen en een rioleringssysteem aangelegd. De tram verscheen in de stad en men vernieuwde de haven. In 1908 werd de koning vermoord. Van 1926-1968 was Antonio Salazar de baas van het land. Hij was een dictator. Hij ging door met Lissabon te vernieuwen. In 1966 werd de hangbrug over de Taag geopend. De brug heette Ponte Salazar. In 1974 werd die herdoopt in Ponte 25 de Abril. De brug heet nu zo omdat 25 april 1974 de dictator werd verjaagd.

Een aantal bezienswaardigheden die we met onze bus gaan bekijken zijn:
Torre de Belém staat in de wijk Belém. Deze toren uit 1515 is een kunstwerk in Manuelestijl, hoewel er in sommige vertrekken toch kenmerken zijn te vinden van Islamitische en Moorse architectuur. Vroeger was dit de ceremoniële toegangsweg tot Lissabon.

Mosteiro dos Jerónimos, in dit klooster in de wijk Belém bevinden zich de graven van onder andere ontdekkingsreiziger Vasco de Gama, dichters Fernando Pessoa en Luís de Cames en leden van de Koninklijke familie. De afmetingen van dit prachtige klooster zijn zeer indrukwekkend. De binnenkant van het klooster is versierd met Manuele motieven. Ook kom je de Spaanse architectuur en Renaissance stijl tegen. Het Praça do Imperio, het reusachtige plein voor het klooster, is ca. 280 x 280 meter groot. In het midden bevindt zich een tuin van 3.300m² met een grote fontein in het midden.
Hier in het café staat een (matig) kopje koffie voor ons klaar met een wel heel lekkere pastell de nata

Parque das Nações. De betekenis van de naam van deze nieuwe stadswijk is 'Park der Naties'. Deze wijk ligt in het oosten van Lissabon aan rivier de Taag. Bekende gebouwen en bezienswaardigheden in dit gebied zijn oa de Torre Vasco da Gama.

De excursie eindigt rond het middaguur in de oude binnenstad, waar we zelf onze siteseeīng kunnen vervolgen.

Bairro Alto is een gebied in het centrum van Lissabon wat bekend staat om zijn winkel- en uitgaansgebied. Ook vind je hier wat artistieke winkels en kunstgalerijen. Door de hoge gebouwen en smalle straten is het heerlijk wandelen door de met schaduw gevulde straten van dit gebied.

In een van die straatjes eten Peter, Ria en ik iets, maar natuurlijk hebben we eerst een Ginjinha (glaasje kersen likeur met één kers) gedronken, hét drankje van hier. Na de lunch help ik hen op weg naar de bus. Ze hebben het net de grootte van de stad wel gehad.

Ik blijf nog en ga zelf verder op ontdekking. Oa naar de Rua Augusta, dit is een drukke gezellige voetgangersstraat in het winkelgebied van Portugal. Het kenmerkt zich door een groot Arco Triunfal ofwel Rua Augusta Arch, een historisch gebouw met triomfboog. Dit is gebouwd ter herinnering aan de aardbeving van 1755. Rua Augusta ligt in de wijk Baixa Pombalina. De wijk is na de aardbeving van 1755 opnieuw gebouwd. Het winkelgebied staat bekend als chique, met zeer mooie mozaïek betegelde trottoirs. Veel gezellige terrasjes en hier en daar een straatartiest karakteriseren deze levendige straat.

Ik ga met trammetje 12 naar de bovenstad en het uitzichtspunt bij het "Castell de George" loop een stuk terug naar beneden en pak een ander trammetje. Ik kom weer op het centrale plein uit.
Ik raak aan de praat met een Canadese dame, ze weet weg nog steg en al zeker niet waar ze zich bevindt en dat met kaart, hoe bijzonder, ze heeft wel 800 km gelopen van St. Jean de Port naar Santiago. Die pijlen waren blijkbaar wel te volgen. Ik heb haar een beetje op weg geholpen. De tram was stampend vol, ik zeg ga maar zitten toen er een plekje vrijkwam, ach, laat dat oude mensje maar gaan zitten hoor, ik denk toch dat zijzelf een stuk ouder was, maar als je je nog jong voelt na 800 km in de benen, petje af.

Castelo de São Jorge. Dit mooie kasteel ligt bovenop de hoogste heuvel in het centrum van Lissabon. Vanaf dit punt heb je een fraai zicht over de stad. Ganzen en eenden wandelen door de kasteeltuinen. Ook de lokale bevolking vertoeft er graag.

Ik loop naar het busstation langs de Taag en heel veel terrasjes, want ik moet op eigen gelegenheid terug. Het is niet duidelijk waar ik op de bus moet stappen, ik kom 3 haltes tegen met 714 erop, die moet ik nl nemen naar de camping, vraag het maar aan een andere buschauffeur en ik moet even oversteken.
Half uurtje wachten en dan mag ik 3 kwartier zitten en 31 haltes, heerlijk :-).

Ik heb wéér genoten van het mooie Lissabon, voor de derde keer, wat een leuke stad. Ook met herinneringen, die wel even binnen komen, maar snel zet ik de knop weer om en ga verder met genieten!
Maar nu een biertje én beentjes omhoog.
Knie doet het gelukkig heel goed, ik klop het meteen af :-) :-).
Ik eet lekker in mijn uppie vandaag, gewoon heerlijk vers bruin brood met kaas, vanmiddag al warm gegeten, dus dat is prima.
Ik zit een beetje te zitten, spelletje op de telefoon en in mijn hoofd de dag doorlopen. Rinus komt om het hoekje van Coco, of ik kom kezen, nou ja ;-). Het is een spelletje wat lijkt op mens erger je niet, niet met dobbelstenen, maar met een spel kaarten, ik had er nog nooit van gehoord. Ik win meteen het eerste potje :-) en verlies vervolgens met 2-1 leuk!

Even de pin bijwerken en dan is het weer bedtijd. Moe, maar voldaan kruip ik in mijn camperbed. Tot morgen.

Hoi Yvonne, geweldige stad, veel herkenning. En mooi weer zo te zien. Geniet ervan! Groetjes Albert en Imke