Dag 9

Vietnam, Hoi-An

Van Hue naar Hoi An, 138,28 km.

Hội An is een kuststad in centraal Vietnam aan de Zuid-Chinese Zee. De stad ligt in de provincie Quảng Nam en heeft zo'n 120.000 inwoners. Deze voormalige havenstad van het koninkrijk Champa ligt aan het estuarium van de Hội An en was een belangrijk handelscentrum in de 16e en 17e eeuw. Toen kwamen er handelaren uit China, Japan, Nederland en India. Ten tijde van de handelsbetrekkingen met China heette de stad Hai Pho (plaats aan de zee), tijdens de Franse bezetting Faifo. Oorspronkelijk was Hai Pho gescheiden in twee stadsgedeeltes; aan de overkant van de "Japanse Brug" lag een Japanse nederzetting. In 1999 is de oude stad van Hoi An opgenomen op de werelderfgoed lijst van UNESCO, als een goed bewaard voorbeeld van een Zuidoost Aziatische handelsstad uit de 15e tot 19e eeuw, met gebouwen die een unieke mengeling van lokale en buitenlandse invloeden vertonen. Een voorbeeld daarvan is de 'Japanse brug' (Chùa Cầu).

Na de wake-up call, lekker op mijn gemak koffer pakken, douchen en ontbijten.
In de ontbijtzaal hoor ik van Monique het verhaal van gisterenavond, Riko flauwgevallen in het restaurant en Margreet aan het spugen, jeetje weer twee ziek. Trudy gelukkig weer opgeknapt. Beetje veel allemaal, hitte, vermoeidheid, ander eten én bij diversen, alcohol.
Relinde komt even naar me toe, heeft samen met Imco mijn Pindat gelezen, zegt dat ik gelijk heb, niet te vertellen over mezelf, maar dat ze het top vindt :-) mensen naar mijn hart.

Om 8.00 uur op weg naar Hoi An rijden met een aantal stops onderweg.
Een korte stop bij een eucalyptus distilleerderij. De bladeren worden gekookt in water en via een pijp in een vat gecondenseerd, waarna de olie via een buis in een vat loopt. Ruikt heerlijk, wel sterk geconcentreerd. Bij de prachtige lagune Diec Trang "witte reiger" stoppen we voor een kopje koffie, we kunnen meteen een paar mooie shots maken. We rijden verder over de magnifieke Wolkenpas, vandaag zonder wolken, maar niet minder mooi, door een prachtig groen landschap. Weer een korte stop, nu in de bergen bij een aantal bunkers uit de Franse oorlog, die werden in de bergen gemaakt, omdat het daar een stuk koeler is dan op zeeniveau. Een stuk verder stoppen we bij het wereldberoemde Danang Beach in Danang, het strand waar de Amerikanen op 8 maart 1965 aan land kwamen met hun landingsvaartuigen. Hetzelfde strand werd hét surfparadijs van Amerikaanse soldaten tijdens de Vietnam-oorlog. Daarna komen we aan in één van de leukste plaatsen van Vietnam: Hoi An, een 17e eeuws stadje.

We maken direct, na een heerlijke overdadige lunch met wéér nieuwe gerechten, een korte stadswandeling. We slenteren langs oude theehuizen en kruidenwinkels, nemen foto's bij de mooie Japanse brug. Bezoeken een Chinese tempel, het oudste huis en een zijdeatelier, waar ze zelf zijde spinnen en de mooiste kleding maken. Lopen langs vele leuke winkeltjes en een heerlijke bakker, daar ga ik nog terug, heerlijk schuimgebak hebben ze daar, volgens Vincent. Imco koopt bij een stalletje heerlijke saté en hij geeft mij een stokje, wat lekker!
Omstreeks 16.15 uur komen we aan in ons weer prachtige hotel, op loopafstand van het plaatsje. We verblijven in Thuy Duong Hotel (Nhi Trung Road).

Ik heb koppijn, ga naar mijn kamer en neem een ppc'tje, even plat, ik zou met Wil en Evelien het plaatsje ingaan, maar heb dat maar even afgezegd, doen we misschien gezellig morgenavond. Paar uurtjes later, koppijn weg en ga toch even lekker lopen, heerlijk in mijn uppie, heb even geen zin in anderen. Morgen meer water drinken!!
Via what's app met Martijn gesproken, fijn hem even te horen en dat gratis, wat een uitvinding.
Wat een drukte en wat gezellig, overal lampions, langs het water allerlei kraampjes en in het water lichtjes, geweldig! Terug naar het hotel, water en cola gekocht bij de supermarkt en heerlijk relaxen op mijn kamer. Geen diner vandaag, maar een soepje, banaan en chocokoekjes, meer dan genoeg.
Kluis en tv werken niet, dus even gebeld en direct opgelost, top.

Het was weer een geweldige dag, morgenochtend fietsen!