Dag 15 Vrije dag in Georgetown

Maleisië,

Vandaag hebben we een vrije dag in Georgetown, een heerlijke stad om zelf te verkennen. Georgetown is rijk aan foodcourts met overheerlijke streetfood, straatkunst en prachtige stranden. Deze multiculturele smeltkroes is rijk aan koloniale grandeur, antieke Chinese theehuizen en levendige markten. Vlakbij het hotel ligt de grootste Indiase wijk van Maleisië, net als verschillende winkelcentra. In Red Garden, op honderd meter van het hotel, vind je een foodcourt, waar je voor spotprijzen heerlijk én veilig eet.

Jaja, het was weer moeilijk kiezen uit de optionele excursies, ik wil alles zien en meemaken, maar dat kan natuurlijk niet, I know :-). Maar ik en met mij nog 6 anderen van onze groep gaan voor de excursie naar Penang Hill en de Kek Lok Si tempel.

Penang Hill is letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt. Het ligt op 830 meter en met een tandradbaan uit 1923 kun je naar boven (wat een mazzel). Op de top is het genieten van het uitzicht, ondanks, of misschien zelfs wel door de laaghangende bewolking. Er zijn restaurants, een hindoetempel en een moskee, genoeg te zien dus. Onze 5x...... is ook mee, maar haakt al bij het eerste weggetje wat enigszins omhoog loopt, af en later gaat ze tekeer tegen Mariëlle, omdat ze te lang op ons moest wachten, pfffff, ja zeg.
Het aapje dat jullie zien is de Bandlangoer aap, een schattig beestje met witte cirkels om zijn oogjes én geluk dat ik ze zag. Heel leuk.

De bus brengt ons naar het volgende letterlijke en figuurlijke hoogtepunt, de Kek Lok Si tempel. Ik heb al heel veel tempels gezien in mijn reiscarrière, maar deze slaat alles, wat een immens complex, ook hier brengt een tandradbaan ons omhoog, dat scheelt weer, maar mijn knie gaat inmiddels stukken beter, ondanks de vele treetjes, die er toch overal wel te nemen zijn.
Op één foto zie je gele dakpannen met tekens erop. Er gaat een nieuwe pagode gebouwd worden waarvoor je kunt doneren, als dat gedaan wordt, wordt je naam op die dakpan geschreven, er liggen er inmiddels héél erg veel verspreid over het complex.

De Kek Lok Si-tempel (Chinees :極樂寺) is een boeddhistische tempel. Het is de grootste boeddhistische tempel in Maleisië en is ook een belangrijk bedevaartsoord voor boeddhisten uit Hong Kong, de Filippijnen , Singapore en andere landen in Zuidoost-Azië. Het hele tempelcomplex is gebouwd in een periode van 1890 tot 1930, een inspirerend initiatief van Beow Lean, de abt. "De belangrijkste trekpleister in het complex is de opvallende zeven verdiepingen tellende pagode van wijlen Thaise koning Rama VI, waarvan de structuur bekend staat als de pagode van tienduizend Boeddha's met 10.000 albasten en bronzen beelden van Boeddha en de 36,57 meter hoge bronzen beeld van Guanyin (Kuan Yin), de godin van barmhartigheid. Het concept van 10.000 Boeddha's behoort tot de Chinese Mahāyāna-school van het boeddhisme, terwijl Rama VI koning was over een Theravāda-land en boeddhistische traditie*.

Onze nieuwe gids Allen, kan goed uitleg geven over wat we zien en daar luister ik graag naar. Ook vertelt hij iets over je geboortejaar, ik hoor tot het jaar van de geit (waar is mijn sik ;-) grapje), mijn kleuren zijn zijn paars en rood en het noorden is voor mij een goede kant, grappig, mijn flat ligt grotendeels op het Noorden en mijn gelukscijfers zijn 2 en 7, 3 en 8 moet ik uit de weg gaan. Ik ga maar eens een staatslot kopen :-) :-).
Mw. 5x... vindt het maar niets en komt er tussendoor roepen dat ze door wil lopen pfff. Wij blijven natuurlijk rustig staan en luisteren naar Allen.

Tegen 2u zijn we terug bij het hotel na een fantastische, wat langer dan geplande, ochtend.
We gaan met zijn vijven nog een hapje eten en lopen nog wat rond, ik spot nog wat streetart, leuk. De streetart is niet alleen een muurschildering, maar ook afbeelding gemaakt van ijzerdraad.
Ook de koloniale gebouwen zijn hier rijkelijk aanwezig.

Dan lekker uitzweten, want het was weer knap warm, maar vooral heel vochtig, dus het zweten gaat goed, ik heb géénéén vuile porie meer :-) denk ik. Even bijkomen op mijn kamer en vast schrijven, vanavond met zijn allen naar de Red food court, om de hoek van het hotel, daarna zal van schrijven niet veel meer komen.
En mijn keel smeren, want praten kan ik inmiddels bijna niet meer, het aircopestje heeft toegeslagen. Krijg van alle kanten snoepjes en heb zelf strepsels, dat helpt weer een tijdje, zal wel weer snel over gaan.

Fijne dag verder en ik denk tot morgen.
Wil jullie toch nog updaten over de top avond, heerlijk gegeten op een super locatie. Drinken komen ze opnemen, eten zoek je uit bij een van de stalletjes, geeft je tafel nummer op, betalen bij op tafel zetten en that's it.
Om 21.00u begint de muziek en al snel gaan de voetjes van de vloer, zelfs de mijne, jaja ik op de dansvloer. Het was super gezellig. Nu douchen en lekker slapen zzzzzz.

Ha Yvonne, Ik heb net je foto's zitten bekijken en je verhaal gelezen. Wat een kleurrijk geheel is het toch. En wat een mooie tandradbanen zijn het, zeer modern! Fijne dag en tot morgen. Groet, Ron

Ron 2022-11-03 12:17:36

Polonaise in Maleisië... het moet toch niet gekker worden ;) Het ziet er prachtig uit Yvonne! Enne je hebt zo lang op deze reis gewacht.. laat 5 x ... hem niet voor je verpesten, zonde!

Wendy van Dijk 2022-11-04 08:12:16

Nee hoor Wen, zeker niet!