Dag 17

Nederland, Meppel

Beetje later dan anders, maar ik ben er weer, wilde eerst even kijken wat ik de komende dagen ga doen. Ieg blijf ik morgen nog hier in Nijeveen, sta prima op een heerlijke rustige plek.

Vanochtend vroep uit de veren, het was erg mistig en dat wilde ik toch wel even vastleggen. Mystiek, want de zon probeerde er al doorheen te prikken, het beloofde weer een prachtige (fiets)dag te worden.

Een mooie tocht geknoopt, langs weidevelden, door kleine dorpjes, middendoor water (bijna letterlijk) en naar Dwarsgracht en Giethoorn.
Bijna 40 km is het weer geworden vandaag. Het kontje gaat er inmiddels al prima aan wennen, de zadelpijn is bijna verdwenen.

Fiets eerst een klein stukje naar "de blauwe hand" want dat is de start van de route en daar is dus ook het eerste knooppunt. Ik kom door dorpje Westeinde , waar een schattig kerkje staat, met een kerkhof en een klokkestoel, kennen julie nog van een eerdere tocht.

Het begin van de rit is al prachtig, ik fiets in het midden van, links de Beulakerwijde en rechts de Belterwijde in de weerribben, ik ben maar even midden op de weg gaan staan om dit plaatje te schieten. Verder naar St. Jansklooster, waar nog een stuk muur staat van het oude klooster uit 1399, waar later het ontstane dorp naar is vernoemd. Er loopt een dame in fietskleding die elke steen aan een keurende blik onderwerpt en er is echt niets aan de stenen te zien. Ik heb het snel gezien, lees een bijna niet meer te lezen bord en ga weer lekker verder.
In Jonen steek ik de Walengracht over per voet/fiets veer, zelfs op het pontje kun je pinnen, gelukkig maar want ik had mijn portemonnee vergeten, nou ja vergeten, ik neem die eigenlijk nooit mee :-). Ik fotografeer de rietdekkers, echt iets van deze contreien, ze willen er geld voor, maar ik zeg "het komt in de krant hoor" dan is het goed" roepen ze in koor :-) :-).
Verder naar Dwarsgracht, een miniuitgave van Giethoorn, maar dan heerlijk rustig, zet mijn fiets aan een hek vast en loop over bruggetjes en smalle paadjes, langs prachtige boerderijen, die al lang geen boerderij meer zijn, maar bewoond worden door de rijken onder ons, scoor onderweg nog stoofpeertjes, gewoon gratis, dat kan hier nog. Neem er 3 mee, lekker hoor.
Stap na een half uurtje weer op de fiets verder naar Giethoorn, een opstopping om het bruggetje over te komen, de bruggen zijn best steil, dus lopend eroverheen en dat geeft wat consternatie onder de pensionado's.
Een stukje verder eerst mijn meegenomen boterhammen, op een bankje, (zie mijn niet zo goed gelukte selfie, dat is niet mijn sterkste fotografie-punt) midden in het weiland, naast de koeien (van die leuke zonder vlekken, maar met een witte streep midden over hun flank, Lakenfelders, bedankt Ina!) opgegeten en even lekker relaxen.
Vlak bij Giethoorn ga ik nog de verkeerde kant op, even vragen en weer op de goede weg, raar genoeg liep de route niet door het dorp, dus even een uitstapje naar de andere kant gemaakt.
Ga eerst maar heerlijk een terrasje pakken, het lijkt nog niet echt druk, neem een heerlijke ijsadvocaatcoupe en geniet ervan in de zon.
Een stuk langs de vaart gelopen, de fluisterbootjes varen in file met de rondvaartboten, hoezo niet druk ;-).
En wachten op de smalle bruggetjes, nee hoor, de bruggen zijn op zich nog geen anderhalve meter breed, dus afstand houden lukt hier echt niet. Én éénrichtingverkeer is niet mogelijk, behalve de ene weg langs de vaart is er geen andere. Wanneer dringt het nou eens goed door dat het niet goed gaat met de besmettingen!! Ik doe ieg mijn best!
Ga zo langzamerhand weer op de terugweg. Via Wanneperveen terug naar de camping.

Heerlijk nog, misschien wel het laatste, zonnetje pakken, zo lekker na een goede en mooie fietstocht, de beentjes omhoog en de oogjes dicht.
Wat ga ik eten, heb niet zoveel zin te koken, een gebakken eitje met brood is prima vandaag.

Morgen ga ik niet heel veel doen, een dagje relaxen lijkt me helemaal prima.

Welterusten lieve volgers, als jullie dit nu nog lezen, het is al een beetje laat :-)