Dag 1

Cuba, Havana

Mijn reisgenoten, deze keer 8, verschillen in leeftijd van 29 tot boven de 69,
5 vrouwen en 4 mannen. Ben benieuwd, ik zal ze op Schiphol wel gaan ontmoeten.

Half 4 loopt de wekker en gaat mijn telefoon af. Erg vroeg! V brengt me naar Schiphol, fijn! Vroeg gaan slapen, dat was ieg de bedoeling, maar het lukte niet echt, verhaal van V nog even aangehoord en een kut bericht van Nine gekregen, wat er best even in hakte. Wat losse uurtjes gepakt. Bij vieren staat V beneden klaar, toch nog heel even samen. Ik ga dit keer best met een dubbel gevoel weg. Heerlijk op vakantie, maar V alleen laten nu, is best lastig. Op Schiphol nemen we afscheid en ga ik door de draaideur en V naar haar werk. Ik loop naar de incheckbalie waar al een aardig rijtje staat. Ineke heeft me al gespot, zij kent mij van facebook, ik haar niet. Zij is één van mijn reisgenoten de komende 2 weken. Van de anderen nog niets gezien. De 3 uur wachten gaan best snel, bij de gate tref ik nog een reisgenoot, Hans. We kletsen wat, lijkt gezellig.
We boarden op tijd en vliegen iets over 8ten van Amsterdam, Schiphol naar Varadero. Een vlucht van zo'n 10 uurtjes en ruim 7722 km. Ons vliegtuig gaat door naar Mexico. En gezellig echtpaar naast me, die zelf Cuba gaan ontdekken met de auto, in een week en dan heerlijk naar een resort, gaaf toch op je 65e.
Gelukkig wat uurtjes kunnen dutten, lekker gegeten en gelezen, zo kwam de tijd wel om.
We vliegen met een rare boog, via Schotland, onder Groenland door, via Canada en New York over Miami, naar Varadero.

Na aankomst worden we opgewacht door onze gids Eduardo en maak ik kennis met de andere 5. Gemelleerd gezelschap, positief of niet, ik weet het nog niet echt. Eduardo adviseert ons direct maar wat euro's te wisselen, duurt even, snel zijn de Cubanen niet en ja, iedereen wil natuurlijk direct wisselen, 1 loketje open, dat schiet niet echt op.

We vertrekken met onze bus naar Havana, in ruim 2 uur, waar we de komende vier nachten blijven.
We logeren in Hotel Chateau Miramar, Ave 1ra 60y70, zoals te zien op het kaartje, aan het strand :-) nou ja strand, dat blijkt een rotsplateau te zijn.
Helaas laat het weer wel iets te wensen over, veel bewolking, maar droog en een heerlijk temperatuurtje van ca 25°.
Hotel wat krakkemikkig, licht doet het niet en airco werkt té, de bellboy heeft het snel voor elkaar en voor een fooi van 10 pesos, nog geen euro, buigt hij als een knipmes.

Ik loop nog wat rond het hotel, waar net een mooie oude buick aankomt, meteen op de foto gezet natuurlijk.

Er is wat meningsverschil over het eten vanavond. 4 gaan met de gids mee, de rest, waaronder ik, blijven lekker in het hotel. Eet iets uit mijn koffer. Prima voor nu, ben best moe, ben inmiddels 23 uur wakker. Vroeg slapen, morgen een drukke dag voor de boeg.

Afstand ca 153 km.

Havana
De Spanjaard Diego Velázquez de Cuéllar stichtte in 1515 de eerste stad in Cuba in het zuidoosten van het eiland, nabij het huidige Baracoa in de provincie Guantánamo
Later volgde in het westen de stichting van Havana, aanvankelijk op de Cubaanse zuidkust in de gelijknamige provincie en na vier jaar verplaatst naar de huidige locatie op de noordkant van het eiland omdat de rotsachtige baai betere bescherming bood dan de zanderige moerasbodems op de zuidkust. De naam Havana is afgeleid van het indianenopperhoofd Habaguanex. Oorspronkelijk was Havana een handelshaven. In 1607 werd het de hoofdstad van de Spaanse kolonie Cuba. Ook werd Havana de belangrijkste havenstad van de Spanjaarden in de Nieuwe Wereld

In 1538 werd Havana platgebrand door piraten. Ook werd de stad meermalen geplunderd. In 1762 werd de stad veroverd door Groot-Brittannië, die haar het jaar daarop ruilden tegen Florida. Nadat de Spanjaarden de stad hadden teruggekregen, maakten ze van Havana de best verdedigde stad van het eiland. Eind negentiende eeuw werd Cuba onafhankelijk, toen de Spanjaarden het eiland verlieten mede dankzij de inspanningen van de Amerikanen (Spaans-Amerikaanse Oorlog). De invloed van Amerika bleef bestaan tot aan de Cubaanse Revolutie in 1959, toen de door de VS gesteunde dictator Batista de wijk nam en Fidel Castro de macht overnam. Hij sloot of nationaliseerde de meeste Amerikaanse bedrijven in Cuba, die er vooral sinds de drooglegging in de jaren 1920 gouden zaken deden. Havana was toen een veelbezocht vakantieoord voor Amerikanen.

Het oude deel van Havana staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Havana is de levendige hoofdstad van Cuba. De stad herbergt vele oude gebouwen en monumenten. Havana is in drie wijken te verdelen: Havana Vieja (Oud-Havana), Centro Havana en Vedado. Havana Vieja is de oudste wijk vol historische bezienswaardigheden. Het lijkt alsof de tijd er stil is blijven staan, maar er zijn genoeg winkels. Centro Havana is een wijk met gebouwen uit verschillende tijden in verscheidene bouwstijlen. Rond 1890 is men begonnen met het bouwen van de wijk, maar pas rond 1940 werd de bouw afgerond. De Franse stadsarchitect Forestier, die een groot deel van de wijk ontwierp, maakte de wijk af. De derde wijk is Vedado. Vedado betekent 'verboden'; de wijk kreeg deze naam omdat er in de 16e eeuw niet op deze plaats mocht worden gebouwd. Het is de belangrijkste wijk met brede lanen, grote huizen en veel licht. De meeste politieke gebouwen staan er, en er zijn veel winkels, bioscopen, kantoren enzovoort, maar het lijkt ook een oude wijk door de oude huizen met grote tuinen.