Excursiedag

Italië, Troghi

Heerlijk mugvrij geslapen in mijn klamboe tent :-), prima oplossing!
Vroeg wakker, want we mogen weer. Vandaag brengen we een bezoek aan Florence oftewel Firenze, de hoofdstad van de regio Toscane.

We gaan met het openbaar vervoer om 8:55u. De busreis duurt ongeveer 50 min. We worden een soort van uit de bus getorpedeerd, de chauffeuse is zeer onaardig, als we vragen waar we vanmiddag weer op moeten stappen. Druk gebarend en in het Italiaans maakt ze duidelijk dat we het verder zelf maar moeten uitzoeken.
We lopen een stukje naar de plek waar Ineke op ons wacht. En ondertussen legt Piet ons uit waar we weer op kunnen stappen als we naar de camping terug willen. De bus gaat nog wel maar 4 keer vanmiddag, dus op de tijd letten, de laatste gast om kwart voor 8.
Ineke begeleid ons vandaag weer door Florence en laat ons de hoogtepunten bekijken, natuurlijk met de nodige uitleg (soms wel een beetje erg uitgebreid) in een stadswandeling langs de hoogtepunten van de stad. We hebben allemaal nog een oortje uit Siena, zodat we de uitleg van Ineke goed kunnen verstaan. Ik ben heel benieuwd naar de beroemde Ponte Vecchio.
We krijgen een koffie break en zoeken met zijn vijven (Rien, Marianne, Theo, Hennie en ik zei de gek) een leuk terras vlak bij de Dom opi. Ik heb inmiddels ook wel trek en kijk even wat voor lekkers ze hebben, heerlijke chocolade taart met kersen, die neem ik :-) en de anderen doen met mij mee.
We schrikken ons dood van de rekening , dat was een dure koffie stop €55,00, voor 5 koffie en taartjes, maar lekker was het wel. Het is tijd om terug te gaan naar Ineke en de anderen, we gaan verder met de tour.

De stadswandeling duurt ongeveer 3 uur. Daarna kunnen we zelf de stad zelf verder ontdekken en met de bus terug naar de camping gaan. We hebben een sticker gekregen om aan de buschauffeur te laten zien, zodat we op de juiste plek uitstappen op de terugweg.

Florentia- letterlijk "bloemrijke stad" - was de naam die de Romeinen gaven aan de nederzetting die in de 1e eeuw n.Chr. *werd gesticht langs de rivier de Arno, aan de voet van Fiesole, een Etruskische stad waarvan de ruïnes zichtbaar zijn op de heuvel die de stad
domineert. De bloei van Florence in kunst, cultuur en internationale handel begon in de 13e eeuw en bereikte zijn hoogtepunt in de 15e eeuw onder het bewind van de Medici-familie, die meer dan drie eeuwen over de stad regeerde*.
Overal in Florence vindt je buitengewone kunstwerken en architectuur, die elk jaar bijna 8 miljoen toeristen trekken - van het Palazzo Vecchio tot de wereldberoemde Galleria degli Uffizi tot de kathedraal met zijn prachtige koepel en de toren ontworpen door Giotto. Langs de rivier de Arno is de Ponte Vecchio, met zijn juwelierszaken, een must voor iedereen die de stad bezoekt. Florence is ook een internationaal wijn- en gastronomisch centrum. Chianti is het beroemdste lokale product samen met de beroemde Fiorentina-biefstuk met bot.
Bezienswaardiogheden:
De Ponte Vecchio is een van de bruggen over de Arno. Het is een van de oudste van Europa. Ze dateert uit de 14e eeuw. Het is de enige brug in Florence die de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog hebben gespaard. Op de brug zijn veel winkeltjes en kraampjes.
Op het Piazza della Signoria staan beelden van Michelangelo en Donatello. Verder zijn hier verschillende belangrijke gebouwen, waaronder het Palazzo Vecchio (stadhuis) en het Uffizi, wat een van de oudste en grootste kunstverzamelingen ter wereld bevat. In 45 zalen worden zo’n 2000 meesterwerken getoond van o.a. Michelangelo, Botticelli, Da Vinci, Dürer, Rembrandt en Goya.
Duomo, Cattedrale Santa Maria del Fiore, de bouw van de dom duurde meer dan 100 jaar en bij de inwijding was het de grootste kerk van Europa. Tegenwoordig zijn alleen de Sint Pieter in Rome, de Sint Paul’s in Londen en de dom van Milaan groter. Het uitzicht vanaf de klokkentoren is spectaculair.

Jullie gaan het weer lezen en de foto's zien.

Eerlijk gezegd is Florence mij een beetje tegen gevallen, het is ontzettend druk, rijen rond de Dom om binnen te komen, draaimolens en heel veel steigers. Ik ga dan ook terug naar de camping met ongeveer de helft van de groep als Ineke het laatste woord heeft gesproken. We lopen op ons gemak terug naar het busstation (waar we op moeten stappen) en kopen onderweg een lekker broodje om in de bus op te eten. De bus laat op zich wachten, 2 keer verandert de tijd op het bord, maar een dik ikkwartiertje later verschijnt lijn 10 op terminal 1.
Niet dat de bezienswaardigheden niet prachtig zijn hoor, maar toch. Ik ben het gewoon ff zat. Heel lief komen later een aantal vragen of het goed met me gaat, omdat ik de middag niet gebleven ben, "jij doet altijd alles en doet overal aan mee", even niet :-) :-). Ze snappen het, Trea zegt, ja jij moet natuurlijk alles zelf doen, klopt, niets mis mee, maar het was nu even genoeg.

Marianne en ik gaan nog even van het zwembad en de zon genieten, dit keer vergeet ik mijn badmuts niet. Lekker hoor, een paar baantjes gezwommen en op een bedje van de zon genoten. Morgen gaan we weer!

Ik zit op mijn eigen terras en de aperol spritz wacht op me bij de buurtjes, gezellig. Het wordt gemeenschappelijk eten, mijn eigen broodje, salade en geroosterde groenten van Marianne , kaas en ham van mij. Precies goed.

Het is voetbal (NL elftal) en de schotels zijn gericht en iedereen kruipt bij elkaar, maar ik in mijn eigen hok, lekker!
Geen tv maar schrijven en lezen :-).

Nu lekker slapen, mijn ogen vallen dicht.
Truste x

Wat leuk, wij hebben jaren geleden op dezelfde camping gestaan. Hebben daar toen de lekkerste bistecca Fiorentina gegeten 😀