Dag 33 Reisdag 182 km Deva (Gijon) - Potes

Spanje, 39570 Potes

Ook vandaag rijden we door de bergen en komen uit in één van de mooiste nationale parken van Europa, los Picos de Europa. Ik neem de tijd om alle indrukken in me op te nemen en ga vroeg weg, nog niemand wakker :-). Nog maar net onderweg maak ik mijn eerste fotostop al bij een prachtig meer, ook Frans en Marie-Ellen dachten hetzelfde.

Het eerste deel rijd ik over de snelweg, dat schiet lekker op.

Bij El Entrego is een speciale afrit naar het Centro Comercial Alcampo: een groot winkelcentrum waar je goedkoop kunt tanken, maar zo goedkoop is het niet en bijzonder genoeg moet je vantevoren afrekenen. Wist ik niet natuurlijk, komt er een mannetje naar me toe met Google translate, om het me uit te leggen. Oké doe maar €40,00, bijna vol, maar net niet helemaal.

Dan ineens de afslag de Picos in. Stop regelmatig tijdens de rit om het indrukwekkende landschap te bewonderen en natuurlijk vast te leggen. Ik luister naar de kabbelende riviertjes, kijk naar de enorme meren en prachtige bloemen! Rijd over smalle, slingerdeslang weggetjes en door kleine authentieke dorpjes en geniet volop van deze dag, waarop zelfs de zon tevoorschijn is gekomen.
We rijden allemaal dezelfde route vandaag en komen elkaar dan ook regelmatig tegen.

Riano is een van de vele dorpen die voor een stuwmeer plaats moesten maken. Ondanks fel protest van de 800 inwoners werd het afgebroken en enkele kilometers verplaatst en opnieuw opgebouwd. De bewoners werden zelfs van hun dak geplukt, waarop ze waren gaan zitten om maar niet weg te hoeven.

Het is een leuk plaatsje, beslist de moeite waard om even doorheen te lopen. Ik parkeer de camper langs de straat en loop wat rond samen met Carien en Annette.
Lunchen op een van de pleintjes en bezoeken een grappig museum gebaseerd op het verleden en het afbreken en weer opbouwen van de dorpen.

Weer verder door de rust en de natuur van de Picos met om elke bocht opnieuw een prachtig vergezicht.

Eenmaal in Potes wil Miep ne weer door wel hele smalle straatjes sturen, ik luister even niet naar haar en neem de hoofdstraat, ze pakt het op en sta zo op de mooie camping.

Camping La Viorna, Carr. Santo Toribio, 39570 Potes, tel: +34942732021

Carien en Annette hebben me uitgenodigd voor het eten, heerlijk en heel gezellig. Na de afwas en een bakkie koffie ga ik heerlijk van Coco genieten.

Een kleine rel verstoord de rust, een Duits echtpaar ergert zich aan ons geklets en leveren vet commentaar, dan moet je niet bij Ria en Peter aankomen en zij gaan er dan ook tegenin. Ze komen hier voor hun rust en zijn "mit Urlaub" waar Ans van maakt , dat ze oorloop heeft :-) :-). We hadden ook bij aankomst al lawaai gemaakt. Het echtpaar zet daarop keiharde muziek aan, wat een gedoe, zelfs Bert kan het niet sussen, de mopperaars hebben zich intussen in hun camper opgesloten.
Wat doe je Een hutje op de hei zou hen beter passen, of op een berg in de Picos :-) :-) horen ze alleen de koeien.

Helaas zijn de foto's van vandaag van het geheugenkaartje verdwenen en kan ik thuis pas proberen ze terug te halen :( :-(.
De foto's heb ik van mijn reisgenoten gekregen, misschien niet helemaal in de goede volgorde maar ze geven wel een goede indruk.

Ha Yvonne, Mooie dag! Prachtig die Picos. Bijzonder van die foto's. Heeft je kaartje niet goed gezeten? Ben benieuwd! Morgen weer een mooie dag gewenst! Groet Ron